Een snufje magie geheimzinnig en spannend

Linda de Jong 04 maart 2024
Het eerste deel van dit leuke debuut neemt je mee naar een wereld met een snufje magie.
‘’Het stadje waar de twaalfjarige Jula woont, wordt in de zomervakantie dagelijks overspoeld door toeristen. Haar ouders, die de boekwinkel 'Ditboekdus' runnen, kunnen dus niet op vakantie. Maar Jula vindt dat geen probleem, want haar beste vriend Ben blijft ook thuis. Ze helpt hem vaak in de bakkerij van zijn vader.’’
Op een dag, wanneer Jula met haar ouders mee is naar een Antiquariaat, loopt ze een tikkeltje verveeld door de rijen boeken. Ze had gehoopt dat deze winkel ook een kinderboekenwinkel had, maar alles in deze winkel, behalve de verkoper, lijkt stokoud. Wat saai. Terwijl Jula verder loopt wordt haar aandacht getrokken door iets bijzonders.

Wanneer Jula een oud boek in handen krijgt, is haar gemopper plots over. Wat een vreemd boek is dat. En er staan maar een paar letters in. Het lijkt wel een kookboek. Ze ontdekt een aantal verre van gewone recepten. Maar heeft het nu de kracht van magie? En wat moet ze daar mee?

Ze wil het liefst meteen naar haar twee beste vrienden rennen, maar die zijn met heel andere dingen bezig. Yin is op kamp en Ben heeft wel iets anders aan zijn hoofd. Het lijkt wel of iemand de baan van zijn moeder op de toeristische stoomboot probeert te saboteren. Wat is er aan de hand? De hoogste tijd om samen op onderzoek te gaan.

Lucas Eden schreef een heerlijk jeugdboek met niet alleen snufjes magie, maar veel meer. Het is spannend, mysterieus en het maakt je aan het lachen. Oh ja, en dan de heerlijke recepten van cake en koekjes met namen als 'EET MIJ -KOEKJES' en 'WHIPPLE -SCRUMPTIOUS FUDGEMALLOW DELIGHT,' JA, die overheerlijke koekjes uit 'Sjakie en de chocoladefabriek'.

En je kunt ze nu door de bijgevoegde recepten allemaal zelf maken! Hoe leuk is dat? Eerst lekker lezen en dan de keuken in om recepten uit te proberen. Alleen de namen van de koekjes (allemaal geïnspireerd door boeken) zijn al verrukkelijk.

Heel leuk! Ik hoop dat dit boek het begin is van een serie en dat het verhaal net als de magie verder mag groeien. Heel benieuwd wat Het drietal nog meer kan doen.

Meer recensies van Linda de Jong