Blogtour: Aradia, Godin der heksen - Friedl

Linda de Jong 16 april 2024
Er staan in mijn kast heel wat jeugd & fantasie boeken, dus toen auteur Rebecca Kints, me vroeg of ik mee wilde doen aan de blogtour rondom een nieuwe heksen serie, leek het me leuk plan. Friedl is het eerste deel uit de nieuwste reeks “Aradia, Godin der heksen”.

Op de hardcover een mooie illustratie van een jong meisje. Het blauw van haar ogen in mooi contrast, met de rustige kleuren van de omslag.

Friedl’s leven staat op haar kop sinds ze weet dat ze magische krachten heeft. In de eerste instantie als straf wordt ze naar een kleine hut gestuurd. Ze reageerde nogal sterk op het gepest van een klasgenootje. Maar al snel blijkt dat er veel meer aan de hand is en dat het vreemde voorval niet op zichzelf staat, maar een gevolg is.

Friedl komt erachter dat de wereld vol magie is en dat zij en haar familie bijzondere krachten bezitten. Een deel van de familie heeft ze zelfs nooit ontmoet, waarom heeft haar moeder hier niets over verteld? Veel tijd om hierbij stil te staan, is er niet. Er dreigt een groot gevaar en er wordt hierbij een hoop van het jonge meisje verwacht.

Die verandering gaat niet zonder slag of stoot, want de prille heks weet niet eens of ze al die tovenarij wel wil. Voor vandaag was ze een heel gewoon meisje dat nergens in uit blonk en dat was ergens best lekker. Haar toverlessen gaan heel vlot en de lessen over de natuur en magie zijn interessant, maar het ontbreekt haar aan zelfvertrouwen. Kan ze wel aan de verwachting voldoen die iedereen van haar lijkt te hebben en is ze eigenlijk wel zo blij met haar hervonden familie en de hele heksenketel die op ontploffen staat?

Als de toekomst van haar familie en haar vrienden op het spel staat, is het tijd om de strijd aan te gaan en te ontdekken hoe groot haar kracht werkelijk is.

Als lezer weet je net als het hoofdpersonage niet wat er aan de hand is en dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Leuk is dat de auteur je echt meeneemt op ontdekkingstocht in de magische wereld en dat je net als Friedl steeds een stapje dichter bij de waarheid komt. Gaat het allemaal te snel, of weet je niet meer om welk personage of familielid het gaat, dan kan je even achter in het boek spieken. Daar staat namelijk een stamboom van Friedl haar hele familie.

De omslag van het jeugdboek ziet er goed verzorgd en uitnodigend uit. De binnenkant is echter niet helemaal wat ik zou willen. Enerzijds is het grote lettertype prettig voor kinderen die moeite hebben met concentratie, maar een middelgroot lettertype helpt om een rustiger beeld te creëren. En dat geldt eigenlijk ook voor de cursief gedrukte, of doorlopende hoofdletters bij bijv. spreuken, de notitie van de spreukenlijst, en de vele punten aan het eind van een zin.

De sobere zwart-wit illustraties van Anne Rasquin zijn een mooie aanvulling. De enige kleur die ze heeft toegevoegd is fris oranje. Het voelt als een klein opkikkertje en dat is precies wat je nodig hebt om snel door te lezen.

Rebecca Kints heeft een beeldende en vloeiende schrijfstijl. De thema’s: familie, bonding en anders zijn, komen mooi naar buiten, al had er wat mij betreft misschien wat meer humor in gemogen. Juist omdat het een jeugdboek is. De voelbare, vijandige onderlaag geeft het boek een extra dimensie en een reden tot nadenken. Wat is goed en wat is slecht? Er zit voldoende avontuur in om kinderen bij het verhaal te houden, zonder dat het te spannend wordt.

De plot en het (open) eind maken nieuwsgierig naar het volgend deel dat er snel aankomt.
De spreukenlijst achter in het boek is een heel leuk idee. Zo kunnen kinderen zelf oefenen. Wie weet wat ervan komt? Misschien komt er wel een heel lekker heksensoepje op tafel. :)

Nog een interessant weetje voor wie het boek koopt: bij elk verkocht boek wordt €5 gedoneerd aan MS-Liga Vlaanderen.

Meer recensies van Linda de Jong