Mystery: Het meisje bij het venster

Linda de Jong 17 april 2024
“Mijn hart deed pijn van het verlies en een troosteloos gevoel vulde mijn hele wezen. Ze is nu een geest, dacht ik. Alle vrouwen van Vermeer zijn geesten, of ze dienstmeid, dame of bode zijn.’’

In het debuut: 'Meisje bij het venster ' wordt de lezer meegevoerd op een intrigerende reis naar de Gouden Eeuw. Vanuit een landgoed in de Liemers, aan de Duitse grens, op reis naar Delft en naar een idyllisch stadje in Hessen in Duitsland. Een spannend verhaal, waar historische feiten en vertelkracht samenkomen.

De proloog verklapt het al een beetje, dit is geen gewoon verhaal. De lezer valt binnen in het Taerlinghuis te Delft, waar een man net gewekt wordt. Was het door kerklokken of door een deur die openging? Het licht schijnt naar binnen door gelige gewelfde ruitjes. De muffe deken, ruw en vol gaten, wordt opengeslagen.

In 'De Heikant' maakt Rik Wolters, amateur-genealoog, zich ondertussen op om een belangrijke ontdekking te doen. Hij is al zo’n vijfentwintig jaar bezig met een stamboomonderzoek, maar is vastgelopen. In Arnhem, in het Gelders archief, stuit hij per toeval op de naam Marie de la Motte. Het sluit niet aan op wat hij zoekt, maar twijfel brengt hem naar Delft, waar hij te weten komt dat ze in 1666 Willem Bolnes, de zwager van de beroemde schilder Johannes Vermeer, overhaalt om met haar hulp uit een verbeterhuis in Delft te ontsnappen.

Een heel ander verhaal, maar het beklijft. Waar gaat het tweetal heen en waarom vluchten ze samen? Correspondentie doet vermoeden dat het stel werk heeft verduisterd van Vermeer. Terwijl Rik dit overdenkt, komen er net wat nieuwe mensen binnen, waaronder Sandra Molenaars, een bekende TV-presentatrice met haar cameraploeg. Ze zijn op zoek naar verborgen verhalen over families in het verleden.

Aan de praat met Rik, is Sandra’s nieuwsgierigheid gewekt. Zou dit verhaal in haar documentaire kunnen passen? Ze zijn duidelijk niet de enigen die geïnteresseerd zijn in het gebeuren.

Ook als lezer vraag je je gelijk af, tot hoever dit verhaal op de waarheid is gebaseerd. Er is nog zoveel niet bekend over de schilder en zijn familie. Het kriebelde zo, dat ik elementen uit dit verhaal opzocht. Achteraf gelukkig dat ik niet met de blogtour mee deed en had afgesproken om een losse recensie te schrijven. Beter, want door het opzoeken, ging ik niet per se heel snel door het boek heen. Maar ik genoot des te meer van het mysterie rondom het oude en nieuwe verhaal.

Rik, is een prettig personage die het kunstzinnige verhaal mooi in balans trekt. De nuchtere gescheiden vader, met zijn innerlijke demonen. Hij praat niet makkelijk over zichzelf, maar zijn humor en vriendelijkheid en zijn buurman Gradus op 'de Heikant ' nestelen zich direct in je hart. Samen met de mooie Sandra en haar filmcrew, maak je als lezer een reis door de geschiedenis. Waardoor gaandeweg steeds meer puzzelstukjes op hun plaats vallen. Het sluit allemaal naadloos aan.

Ondanks mijn zoektocht en het lezen, was ik nog niet klaar met 'Het meisje bij het venster.'
In het nawoord las ik al dat het hier om een fictief werk gaat, hoewel een aantal elementen wel degelijk echt is. Maar het blijft een lekker spannend verhaal dat zorgt voor een enthousiasmerende fascinatie. De volgende keer in het museum ga ik zeker iets langer kijken naar al de (on)bekende kunstwerken van Vermeer. Wie waren al die meisjes? En wat doen ze op het doek?

Gelukkig is Het meisje, een eerste deel van de Wolters- Molenaar serie. Ik kan dan ook niet wachten om meer te lezen. Ik ben heel benieuwd wie er allemaal terug keren in het volgende boek.

Meer recensies van Linda de Jong