Woorden van glas spannend en slim

Linda de Jong 22 februari 2024
De eerste paar woorden van woorden van glas, de nieuwe roman van Pamela Sharon, staan nog voor de Spotify playlist & proloog, maar vertellen een heel verhaal. 'Voor mama. Zolang je niet vergeten wordt, is er geen einde.' Het roept gelijk nieuwsgierigheid op: komt deze losse zin uit de roman? Of is het een persoonlijke note?

Want, waar *Woorden van glas* zijn, weet je dat er het een en ander stuk zal gaan. Glas is immers scherp, maar ook een kwetsbaar goedje.

Het verhaal speelt zich af op het Corbeau College, waar (online) pestgedrag, vriendjespolitiek en het delen van persoonlijke filmpjes aan de orde van de dag zijn. De zestienjarige Summer en de populaire Nova belanden toevallig naast elkaar tijdens het nablijven.

Summer is introvert. Haar moeder werkt op het Corbeau College, maar dat is werkt niet in haar voordeel en haar beste (school)vriendin is recentelijk van school veranderd dus dit nieuwe schooljaar gaat sowieso niets worden. Zeker niet als er iets gebeurt. Ergens is er iets gruwelijk misgegaan. Het zet Summer volop in de aandacht. Ze is er helemaal klaar mee.

Nova is een populaire meid, of dat was toch zo tot voor kort … (Shit)
(Hallo, nieuw pispaaltje van de school). Nu is Nova iemand die de groep uitkotst. Summer en Nova kunnen niet méér van elkaar verschillen, maar hebben beiden net een vervelende tijd achter de rug. Over een ding zijn ze het dan ook helemaal eens, dit moet echt anders!

Ze besluiten om samen een anonieme website (Project-X) op te richten waar leerlingen filmpjes in kunnen sturen over alles wat er misgaat op school. Maar wat begint als een mogelijk goed plan, loopt alles al snel uit de hand. Is het oké om alles online te zetten wat misloopt en mag dat zomaar? Waar zit de grens? 'Karma is a bitch' maar werkt dat echt zo?

Lieve X-ers,
Vanaf nu is niemand meer veilig, vanaf nu ben je zelf je ergste vijand. Alles wat je zegt en doet kan worden vastgelegd, en will be used against you. Wij zien alles, en met alles bedoelen we ook echt alles. Dus wees lief, dan zijn wij dat ook voor jou. Tot snel!
Liefs, Project X

Pamela Sharon heeft een fijne schrijfstijl. Ze weet de lezer gelijk het verhaal in te trekken. De spanning wordt zorgvuldig opgebouwd via intermezzo's met getuigenverklaringen. Daardoor weet je op voorhand dat wat Summer en Nova doen uit de hand gaat lopen, maar het is niet erg. Dit is nieuwsgierig makend en beeldend. Je kijkt als het ware door het glas heen, maar het glas spiegelt ook. Je gaat vanzelf reflecteren. Hoe zou jij met de situatie omgaan? Het is duidelijk dat Pamela Sharon weet waar ze het over heeft. Ze zet je aan het denken met talloze bespiegelingen.

Woorden van Glas van Pamela Sharon is een pakkende YA-roman die goed aansluit op de leefwereld van jongeren. De achterliggende thema’s van het boek zijn helemaal van nu, en gaan over pesten, taboes en seksualiteit en geven het verhaal meer diepgang. Het verhaal heeft een verleidelijk vleugje Gossip Girl, met de Project X-website vol roddels en schandalen rondom docenten en studenten.

De plottwist aan het einde houdt de lezer op het puntje van de stoel en geeft het verhaal een onverwachte wending tussen de scherven.

Meer recensies van Linda de Jong