Fatale wending

Linda de Jong 16 juli 2019
In Retour Spitsbergen leidt Pepper Kay ons rond door een ietwat rommelig, maar origineel decor, met actuele thema’s, als orgaanroof en dubieuze kunstpraktijken.

Het is mijn eerste kennismaking met de auteur en ik moet eerlijk bekennen dat het me nieuwsgierig maakt naar haar eerdere werken. Niet per se een compliment, want ik vraag me af hoe de opbouw is bij de andere verhalen. Indien je fan bent van spanning en actie, ben je met de thriller in ieder geval aan het juiste adres.

De Proloog begint een paar jaar eerder in Londen, met inspecteur Jack Pelham en brigadier Steve Wilkinson. Ze doen een aparte ontdekking die de basis vormt voor het verhaal.

Dat verhaal bevat twee verhaallijnen, die van Kirill, de vijfentwintig jarige zoon van een vooraanstaand kunsthandelaar en die van Jeremy, gescheiden vader van twee kinderen. Aan het eind komen de twee lijnen mooi samen.

Na Londen maken we een uitstapje naar Moskou. Kirril Lavrov heeft een skiongeluk gehad op Rosa Khutor en ligt in het ziekenhuis. Hij heeft het een en ander gebroken, maar dat blijkt niet alles te zijn. Ondertussen verschijnt ook zijn vader Ivan Sirotkin, op het toneel. Dat die twee strubbelingen hebben staat buiten kijf. Vaders wil is wet! Hij wil dat zijn zoon in de toekomst zijn zaak gaat leiden. Maar voor het zo ver is, gaan ze eerst samen naar Spitsbergen, om elkaar beter te leren kennen en de band te versterken.

De verhaallijn met Jeremy Versteeg begint ook met vaart. Zijn auto wordt geramd door een grote zwarte auto. Tijdens zijn herstel komt hij een oud- klasgenoot tegen. Ze hebben elkaar in tijden niet meer gezien. Toch nodigt Vincent Jeremy uit, om een avontuurlijke zeiltocht te maken, en vanuit Spitsbergen naar Nederland terug te varen. Jeremy moet er even over nadenken, maar besluit na een paar vreemde omstandigheden, het avontuur aan te gaan. Samen, met zijn vriendin Annet reist hij af naar Spitsbergen.

Eenmaal in Spitsbergen maken Jeremy en Annet, samen met nog een ander stel (Carl en Rachel) en een gids, eerst een hike (The Russian trail) naar Barentszburg. Het waanzinnig mooi landschap ten spijt, voel je op je klompen aan dat het niet goed gaat komen. Want niets is wat het lijkt in dit ijzige verhaal. Er gebeuren vreemde dingen en het wantrouwen naar elkaar wordt met de dag groter. Als lezer weet je niet meer wat je moet denken en net als Jeremy blijf je na iedere bladzijde achter met het knagende gevoel dat je iets gemist heb, maar wat?

Het verhaal van Kirril, wordt na alle avonturen op Spitsbergen weer opgepakt, en gaat verder op zee. Terwijl de cover van de roman steeds meer betekenis krijgt, het vertrouwen aan alle kanten wordt geschaad, en het einde van het boek nadert, komt de waarheid langzaam boven tafel.

Conclusie:
Wat mij betreft had het boek iets meer uitgewerkt mogen worden, en dan vooral de wat rafelige draadjes. Evengoed heb ik genoten van dit avontuur, en dan in het bijzonder van de hike door Spitsbergen. De trail langs gletsjers en rivieren en uiteindelijk het oude Sovjetstadje Barentsburg lijkt me in het echt een prachtige ervaring. Maar dan wel eerst het kamp zien te beveiligen tegen ijsberen.

Meer recensies van Linda de Jong