Zeven nieuwe zomerse zotgevallen

Linda de Jong 02 juli 2022
‘’Zeven Zotgevallen heeft zin in een zalige zomer! Een zomer waarin alles mogelijk is! Ga aan kwal, reis mee met de zotste tent ooit én ontdek welk ijsje het snelst is! Krijg je het te warm bij het lezen van deze crazy verhaaltjes? Geen nood! De warmweerbrandweer staat paraat!’’

De promotie op (Instagram) van de andere twee boekjes rondom de seizoenen waren een groot succes. Het was onwijs gezellig en saamhorig en de boekjes stonden lang op nummer één, op de Hebban Ranking lijst.
Dus ik, zot geval, heb het zomerse boekje snel opengeslagen, met een drankje, een potje zon en een heleboel vragen.

Ik dook met veel plezier en ook wel grote nieuwsgierigheid, in het schattige boekje. Het kleine formaat en de opvallende omslag is een echte 'eyecatcher.' De kleur geel past perfect bij de zomer en de verhaaltjes. De warme sfeer zit er dus meteen goed in.

In Zeven Zotgevallen, maakt Kwalfonds de kwal zich grote zorgen. Hij voelt zich alleen, terwijl er allerlei mensen op het strand zijn. Straks wordt hij nog verpletterd. Hij bedenkt een slim plannetje: misschien kan hij die twee meisjes vertrouwen, die daar verderop een zandkasteel bouwen. Maar de meisjes gillen en gaan staan, wat heeft kwalfonds hen misdaan? De hoogste tijd om zijn survival skills bij te werken. Je krijgt door de grappige illustraties al snel medelijden met het arme weekdiertje.

Giraffe Jiva’s ogen schieten open. Ze deed een zalig dutje, maar…?
Wie sprong er in haar nek en wekte haar? Het blijkt de kleine aap Akua te zijn. Ze gaan samen op safari. Het verhaaltje loopt anders af dan je denkt en laat je achter met een grote lach.

Konnor en koralie, uit de familie koffer, staan handvat aan handvat in de etalage van de coolste winkel van de stad. Als hun zoon Korneel wordt verkocht huilen ze dikke tranen. Niets kan ze nog opbeuren. Door hun verdriet verdwijnen zelfs hun stralende kleuren. Tot ze jaren later bij een supersoldenuitverkoop (hoeveel punten is dat waard bij scrabble?) verkocht worden en iets heel moois ontdekken.

De korte verhaaltjes zijn met een knipoog op rijm gezet. Dat maakt de verzonnen tekst zeker aanstekelijker, maar onderschat daarmee de verhaaltjes niet. Ondanks alle gekkigheid, zitten er ook minder makkelijke woorden in de tekst verstopt. Neem, meteen in de eerste paar zinnen het woord ontgoocheld, of even later turbulentie. Doordat de verhaaltjes voorgelezen worden en kinderen graag meelezen, wordt op een heel ontspannen manier de woordenschatverwerving vergroot en blijft de betekenis van de woorden beter hangen.

In de vlotte schrijfstijl van Bieke Vanlaeken, waarin fantasie & drama met veel humor is vermengd, heeft de (voor)lezer met de zomerse avonturen weer een leuk boekje in huis. De altijd zo passende, kleurige illustraties van Kim Braekevelt, bijv. bij 'De kampeerste keer' laten je spontaan glimlachen, net als de woordgrapjes in de tekst. Het volgende boekje zal het jaar compleet maken. Ik ben nu al benieuwd naar de herfstige avonturen.

Leuk voor thuis, vakantie en voor in de auto. Wedden dat je stiekem zelf verder leest?

Meer recensies van Linda de Jong