De val van een machtig man

Linda Marie 16 maart 2020
De 35-jarige Wessels Stols heeft hoge ambities. Hij wil schrijver worden maar gaat de politiek in als euro-parlementariër. Gaandeweg wordt hij iemand die hij nooit had willen zijn.

De ramp met de MH17, het staat ons nog vers in het geheugen.

Het decor voor de gebeurtenissen in het boek is het Europa dat afstevent op de ramp met de MH17. Op 17 juli 2014 stortte een Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines neer bij het dorp Hrabove in Oost-Oekraïne. Het toestel was geraakt door een luchtdoelraket en vloog boven een oorlogsgebied.

Alle inzittenden kwamen om, 298 mensen waarvan 193 de Nederlandse nationaliteit hadden en vier inzittenden de Belgische.

De auteur neemt ons mee in een wervelende serie gebeurtenissen in de persoon van Wessel Stols die vrijend en drinkend door Frankrijk reist, in de Russische kunstwereld terechtkomt, ons doet belanden in de grachtengordel van Amsterdam, Euro-parlementariër wordt en op het podium belandt tijdens de Maidanrevolutie in Kiev en de opstandelingen de steun van Europa belooft.

In het begin van het boek ontmoeten we Wessel Stols een maand voor zijn vijfendertigste verjaardag. Hij is een succesvol zakenman en heeft de helft van zijn bedrijf verkocht aan zijn vriend en partner Max Kisch. Samen met zijn vrouw Friedl verblijft Wessel in Parijs. Hij heeft grote ambities om schrijver te worden. En vergelijkt zichzelf voortdurend met de groten: Dostojewski, Nabokov en Tsjechov. Zijn vrouw Friedl hoopt op een kind. Het schrijven lukt niet. Wanneer hij niet aan schrijven toekomt, ligt de oorzaak altijd buiten hem. Ze blijven dan ook niet lang in Parijs. Van Parijs naar Bordeaux - een stad met volstrekt de verkeerde vibraties - naar Biarritz, naar Toulouse en drie dagen later naar Albi, in een gerenoveerde herenboerderij van een echtpaar Bricks.

Wanneer Friedl een miskraam krijgt en Wessel niet weet wat hij moet doen om zijn vrouw te troosten, keert Friedl terug naar Nederland.

Wessel blijft alleen achter en reist naar Rusland, naar Moskou.

Het is het begin van het einde van deze ijdele man.

Hij reist naar het huis waar de grote Russische schrijver Anton Tsjechov heeft gewoond en gewerkt. In de hoop de geest van Tsjechov te kunnen opsnuiven en zo inspiratie te vinden voor zijn eerste grote roman.

In Rusland komt hij terecht in de high-society, tussen de hoeren en de wodka. De vele seks maakte het voor mij wel ongeloofwaardig. Iedereen doet het in het boek met iedereen, soms met twee of drie tegelijk.

EEN SPIEGEL
Dat is wat het boek ons voorhoudt. Het wil een spiegel zijn over hoe Europa en Nederland de andere kant opkijken. Er wordt veel beloofd maar weinig gedaan. En niemand lijkt er zich druk over te maken. De rijken worden rijker, de armen armer. En Europa doet er niets aan, integendeel, houdt het in stand. Kijk maar naar de overdadige salarissen en voordelen die de euro-parlementariërs leiden.

Zo veel verschilt Rusland niet met Europa: beiden zijn een experiment om mensen en landen te verenigen en hebben aan de top een rijke elite met allerlei voordelen. Maar dat mag je in Nederland niet zeggen. Dus woont Pieter Waterdrinker in Rusland sinds 1996 en zegt het wel in deze magistrale roman Poubelle.

DE TITEL
'Poubelle' het Franse woord voor vuilbak. Dat is wat Europa en Nederland zijn: een vuilbak. Het Europese instituut is staat op springen, het is failliet, heeft niet waargemaakt waar het voor staat. Moreel bankroet. Van vrolijk in de wereld staan kun je de schrijver niet betichten.

Een politieke roman die interessant is om te lezen, een stem die je niet vaak hoort en alleen al daarom door iedereen gelezen zou moeten worden. In het hele boek door schittert de voorbijgegane grandeur van het oude Rusland.

De lange zinnen en de wat barokke schrijfstijl maken dat het boek niet altijd vlot weg leest.

Meer recensies van Linda Marie