Een prachtige roman!

Linda 03 augustus 2023
Een hele aangrijpende roman over vriendschap en moederschap in en na de Tweede Wereldoorlog.

Het boek bestaat uit drie delen, deel 1 speelt zich af in 1939, deel 2 in 1942 en deel 3 in 1960.
Je volgt drie jonge moeders, tevens vriendinnen, die in oorlogstijd voor een zeer belangrijke keuze staan; vluchten/onderduiken met of zonder hun kinderen? Is dit een verstandige keuze, hoe neem je afscheid van je geliefde kleintjes en zien ze elkaar ooit nog terug?

Elise en Juliette ontmoeten elkaar in een park in Parijs en vooral omdat hun dochters van dezelfde leeftijd zijn, klikt dat heel goed. Ruth is een Joodse vrouw die Juliette kent omdat ze haar boekwinkel regelmatig bezoekt omdat Ruth al uit Duitsland is gevlucht en graag Duitse boeken leest. Het is bijzonder dat de jonge
vrouwen alle drie een totaal andere achtergrond en huwelijk hebben en dat ze elkaar toch zo vertrouwen.

De schrijfstijl is vlot en heel toegankelijk, je wilt dit boek echt niet wegleggen.
De schrijfster gebruikt mooie zinnen zoals:
“Volgens mij is liefde altijd moeilijk, omdat je een beetje van jezelf moet verliezen om heel veel meer te winnen.”
“Onder de sterren zal het lot ons allebei naar huis leiden.”

Heel langzaam naar het einde toe, begint je het gevoel te krijgen; het zal toch niet? Maar zonder verder te iets prijs te geven, zou ik zeggen, een must-read, een pareltje, zeker lezen!

Meer recensies van Linda