Grillig

Milena gaat elk jaar op wandelvakantie met een bevriend koppel, Anna en Henrik. Dit jaar stelt Milena voor om Jacob, haar nieuwe vriend mee te nemen. Uiteindelijk is iedereen akkoord, maar al snel blijkt het niet zo te klikken. Strafpleiter Anna kan zich niet van het idee ontdoen dat ze Jacob ergens van kent. En al snel wil Jacob alle plannen omgooien en naar Sarek gaan. Een gigantisch natuurgebied, zonder telefoonbereik, enkel bereikbaar met een helikopter en eigenlijk enkel een goed idee voor ervaren klimmers.
De dominante jacob dringt zijn wil door, maar al snel gaat het mis.

De sfeer zit onder nul tussen de koppels, het weer verandert constant, het ruige gebied is moeilijker dan verwacht...

Wat dit boek zo sterk maakt is de constante onderhuidse spanning, je voelt dat er van alles in de lucht hangt, Anna denkt jacob te kennen, Jacob wil alle plannen veranderen.... En omdat je voornamelijk leest vanuit Anna's oogpunt krijg je natuurlijk slechts enkel haar gedachten en indrukken te lezen.
Het boek wisselt tussen de wandeltocht, het verleden en de politie verhoren met 'de overlevende'. Zoals op de cover staat : vier vrienden trekken de wildernis in, slechts een van hen zal terug keren.

De natuur en de omstandigheden van de wandeling worden zo goed omschreven. De kou, de wind, slapen in een tentje, je wassen in de beek,... Ik heb wel even sarek gegoogled, en het bestaat echt! Daardoor kon ik me nog een beter beeld vormen van de omgeving.

Het einde is open gelaten, je hebt als lezer de kans om je eigen mening nog te vormen, maar je krijgt wel extra info aangereikt die hierbij kan helpen. Want, zoals gezegd, krijgt je enkel het verhaal te horen vanuit Anna's standpunt. Dus het is zeker een fijne aanvulling dat er af en toe naar het verleden wordt terug gegaan, want zo krijgen de karakters meer vorm.

Een sterke psychologische thriller die zich afspeelt in een prachtig Zweeds natuurgebied. Met sterke, goed uitgewerkte karakters en een voelbare spanning die maakt dat je wil blijven lezen. Ik ben fan!

Meer recensies van Lindsay Blockhuys