Nieuwe favoriete auteur

Afgelopen maand ontving een mysterieus pakje aan de deur. Een witte doos met alleen de titel Mystery Guest erop. Ik sprong een gat in de lucht! Eindelijk tijd om mee te doen met de blogtour van Mystery Guest van Maren Stoffels!!!!! Helaas startte daarna EMDR en was ik veel verder van de wereld dan wat de verwachting aanvankelijk was daardoor ik helemaal niet meer kon lezen. Echter, ik heb gisteren in één haal het boek alsnog uitgelezen. Mijn excuses dat ik dus later ben met mijn recensie, maar hier is hij dan eindelijk!

Mystery Guest is Young Adult thriller voor lezers vanaf 15 jaar. Het speelt zich af in Nederland. de hoofdpersoon is Mara, die daar woont, en een relatie heeft met Pip. Ze heeft nog een oudere broer, Ferijn, die bij de start van het boek niet thuis woont. Mara wordt vermoord en drie personen bekennen schuld, maar wie is de schuldige? Tijdens het lezen krijgt Mara ineens berichten van Mystery Guest, een onbekend iemand met een groen Masker. Mystery Guest vraagt of Mara een spelletje wil spelen en naarmate het verhaal vordert worden de spelletjes steeds gevaarlijker voor Mara. Ondertussen lees je vanuit de drie verdachten steeds een klein stukje tekst over hun beweegreden om Mara om te brengen.

Als we kijken naar de cover, pakt die je meteen. Het is mysterieus, het zijn springende groene tinten en een mooi lettertype. Ook de SMS-berichten die in het boek verwerkt zijn, zijn erg leuk gedaan en geven een leuke onderbreking in het lezen. De schrijfstijl van Maren Stoffels is erg toegankelijk en fijn om te lezen. De hoofdstukken zijn kort en overzichtelijk en het verhaal wordt verteld vanuit Mara, in eerste persoonsvorm. Wel merk je dat het echt voor Young Adults is bedoeld, wat als iets oudere lezer soms als iets te makkelijk over kan komen. Daar wil ik wel bij zeggen dat het verhaal op sommige momenten voor deze doelgroep vrij spannend en heftig kan zijn. Daar staat echter tegenover dat het verhaal plotselinge wendingen heeft die je echt totaal niet aan ziet komen en waarvan je echt versteld staat. Maren Stoffels weet elk karakter interessant en verdacht over te laten komen en je merkt dat ze haar verhaal ontzettend goed heeft doordacht.

Ik heb meegeschreven met het boek, al mijn verdenkingen neergepend, alle opvallende dingen opgeschreven om uit te vogelen wie de moord gepleegd heeft, maar ik zag op geen enkele manier aankomen dat het verhaal zo in elkaar zat. Ik werd compleet verrast door hoe de wendingen in het verhaal kwamen en hoe anders het verhaal in elkaar zat dan ik zelf dacht.

Met de informatie die ik nu heb zou het boek zo nog een keer overnieuw lezen om te kijken wat ik zelf heb gemist of nog kan ontdekken, waar ik de eerste keer overheen heb gelezen. Ik zou het echter ook fantastisch vinden als er een volwassen versie van dit verhaal uit kwam, ik denk dat ik het dan nog leuker had gevonden.

Maren Stoffels is een auteur bij je merkt dat ze heel goed weet wat ze doet, dat ze precies weet hoe ze lezers moet bespelen, een kant op moet sturen en daarbij ook nog voor complete verrassingen kan zorgen die je nooit van je leven aan had zien komen. Ik kan dan bij deze ook zeggen dat, ondanks dat dit mijn eerste boek is van Maren, zij wordt toegevoegd aan mijn lijstje van favoriete auteurs. Ik kan eigenlijk ook niet anders dan Mystery Guest 5 sterren geven en alle boeken van Maren aan mijn wishlist toevoegen.

Mystery Guest is een hele spannende Whodunnit thriller voor Young Adult met genoeg elementen van spanning, verwarring, achterdocht en een vleugje diversiteit. Een echte aanrader dus!

~ Live Your Life Reading

Meer recensies van Live your life reading