Een echt fantasie verhaal

Vandaag is het weer tijd voor een blogtour van Dutch Venture Publishing! Eigenlijk was ik een aantal dagen geleden al aan de beurt, maar ik loop door omstandigheden nogal achter dus afgezien van een Instagram post heb ik nog nergens een recensie geplaatst. Daar werd het nu dus wel hoog tijd voor.

Vandaag wil ik met jullie Het spiegelcircus van Suzanne Martin bespreken. En laten we meteen maar bij het begin beginnen, wat een bijzonder prachtige cover is dit! De kleuren zijn mooi bij elkaar gekozen, het lettertype van de titel is geweldig. De omslag springt er fantastisch uit en maakte mij al helemaal enthousiast om verder te lezen. Ook de binnenkant van het boek is erg mooi. Elk hoofdstuk heeft chaperart die past bij het verhaal en op elke pagina zijn de sterrenbeelden in de bladzijdes verwerkt (Deze zijn erg belangrijk voor het verhaal, daar kom je gaandeweg nog achter). Het boek draait niet om de omslag of om de tekeningen, maar het helpt zeker enorm mee ;)

Het spiegelcircus speelt zich af in Nederland, Drenthe om precies te zijn. Ik betrap mezelf er dit jaar op dat ik steeds meer boeken lees die zich in ons eigen land afspelen en dat dat de boeken voor mij interessanter maakt, omdat het gaat over een plek die voor mij in ieder geval enigszins bekend is. Dit was dan ook erg leuk aan het spiegelcircus.

Het verhaal wordt verteld in de derde persoonsvorm en vanuit twee, later nog een derde personage: Mei, Jesse en later ook Celeste. Het is erg leuk en geeft variatie om vanuit verschillende perspectieven te lezen. Zo leer je meer over de karakters en merk je ook hun verschillen in denken, voelen en doen. IN het verhaal lees je stukken vanuit het heden en verleden. De flashbacks geven je stukje bij beetje meer inkijk in het verhaal en geven steeds een paar antwoorden op de vragen die gesteld worden. Karin Slaughter schrijft ook vaak boeken op deze manier en dat spreekt mij erg aan. Het houdt het verhaal interessant en het verklapt niet gelijk alles. Het geeft een fijne variatie waardoor je geboeid blijft en verder wil lezen.

De worldbuilding is ook erg goed. Er wordt met veel detail omschreven hoe de wereld en de personages eruit zien waardoor de wereld in het boek heel erg tot leven komt en je je makkelijk kan voorstellen wat de auteurs wilden laten zien.

Qua verhaal wordt je meteen meegesleurd en lees je zomaar door de pagina's heen. Het is voor mij erg leuk dat ze ook sterrenbeelden hebben gekozen om mee te werken. Dit gebeurt niet zo vaak en is erg origineel en interessant, zeker als je zelf wel interesse hebt in sterrenbeelden, maar er nog niet heel erg in thuis bent. De karakters zijn leuk en interessant en soms ook mysterieus. De verhaallijn is erg leuk. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een stukje spanning miste en dat ik het einde erg voorspelbaar vond. Er zaten weinig verrassingen in het verhaal en eigenlijk verliep alles naar verwachting. Sommige kleine dingen hadden iets beter uitgewerkt kunnen worden, zoals waarom de telefoon zo snel leegliepen. Die kan ik nog steeds niet helemaal begrijpen.

Al met al heb ik ontzettend genoten van het spiegelcircus en alleen al vanwege de cover blijft het boek zeker in mijn boekenkast staan.

Het spiegelcircus krijgt van mij 3,5 ster!

~ Live Your Life Reading

Meer recensies van Live your life reading