Een grappige verhalenboek voor beginnende lezers

Lookie.be 17 augustus 2020
De reeks Tijgerlezen van Querido is met deze uitgave van “Die Kleine is Don, de lange is Sjon” niet meer aan zijn proefstuk toe. Met hun verzameling kinderboeken proberen ze de beginnende lezers in de leeftijdscategorie 5 tot 9 jaar aan het lezen te zetten. Aan de hand van korte teksten met eenvoudige woorden duurt het niet lang voor jonge lezertjes, zelfs met een beperkte leeskennis al gauw zelfstandig aan de slag kunnen.

En net als de andere titels, mag ook deze uitgave perfect alle vakjes afvinken. De korte zinnen, het eenvoudige woordgebruik en de erg toegankelijke thema’s zijn op maat gemaakt voor het doelpubliek. Als personage zijn Don en Sjon zowat de equivalent van Peppi en Kokki of Jacobus en Korneel (afhankelijk van welk landsdeel of generatie je afkomstig bent), als tekening zijn ze dan weer net wat te simplistisch om echt ten volle te kunnen bekoren. De prenten van het boek zijn opgebouwd als een minimalistische strip die haast uit de losse hand lijkt te zijn geschetst. Kleuren worden eveneens minimaal aangewend en de illustraties geven de lezertjes telkens een weergave van de te lezen tekst.

Het boek is eigenlijk een verzamelwerk van kortverhaaltjes van het tweetal en biedt niet zozeer één doorlopende verhaallijn. Leuk is wel dat de jonge lezertjes op die manier zelf het boek kunnen opdelen in meerdere leesbeurten en ze niet onmiddellijk de verplichting voelen om het boekje in één ruk uit te lezen.

Ik ben zelf niet zo’n grote fan van dit soort illustraties, maar kan me voorstellen dat ze bij de doelgroep (voornamelijk bij mannelijke lezertjes) op heel wat bijval kunnen rekenen en dat de tekeningen meer dan eens zullen nagetekend worden omwille van hun eenvoud. De verhaaltjes zijn voldoende kort en eenvoudig om beginnende lezers te bekoren, maar ik blijf met het gevoel achter dat er meer te doen valt met zelfs een beperkte woordenschat of leeskennis. Voor een beginnend lezer is dit ongetwijfeld een schot in de roos, voor een kritische ouder of begeleider moet dit toch enigszins genuanceerd worden.

Meer recensies van Lookie.be