Knorrig met een knipoog

Lookie.be 09 februari 2020
Dit is een boek. Dit boek vind ik leuk. Dit boek vind ik misschien wel heel leuk.
“Dit is Guus” is een prentenboek dat zowel beginnende lezers als kleuters zal aanspreken. Het is voornamelijk een uitgave waar je heel wat thema’s bij jonge kinderen mee bespreekbaar kan maken. Een beetje belerend (maar op die leeftijd mag dat best wel), maar steeds met een knipoog begrijpen de lezertjes, dat je niet altijd op het uiterlijk mag afgaan en dat een knorrige blik, of een boos momentje niet betekent dat iemand slecht of kwaadaardig is.
Het boek bevat net meer dan 30 pagina’s die stuk voor stuk ingenomen worden door paginavullende tekeningen zonder achtergrond. Ook details werden achterwege gelaten, zodat de focus telkens op de best wel boos kijkende Guus wordt gelegd. De bijhorende tekst wordt beperkt tot een tweetal lijnen per pagina. Waar het verhaal aanvankelijk een boze hond toont, staat al gauw de tekst in contrast met de tekeningen en krijgen we de verteller van het verhaal te zien. Deze humoristische omslag maakt meteen duidelijk dat “het allemaal eigenlijk zo erg niet is”. Iedereen mag zichzelf zijn en als je wat dieper kijkt, heeft ook Guus best wel een aimabel kantje.
Deze uitgave werkt heel uitnodigend om in een klasgroep of zelfs thuis mee aan de slag te gaan. Het is een makkelijk middel om een groepsgesprek mee op te starten en kinderen aan te zetten om hun ervaringen, gevoelens of indrukken te laten uitwisselen. Guus is een hond die je makkelijk zal bijblijven tot ver na je kindertijd.

Meer recensies van Lookie.be