Familiepatronen doorbreken!

De systeemtheorie op een toegankelijke en volgbare wijze uitgelegd!

Familie kan je grootste bron van vreugde zijn, maar ook de oorzaak van je diepste verdriet. Een ongecompliceerde relatie met ouders, broers, zussen en alle andere aanverwanten is helaas maar voor weinigen weggelegd. Elaine Carney Gibson laat in Familiepatronen doorbreken zien hoe belangrijk het is om de dynamiek in je gezin te doorgronden. Hierdoor kun je beter omgaan met al die verborgen patronen, ongeschreven regels, onbewuste rollen en onderliggende verhalen en vaker voor jezelf kiezen. Ze geeft je inzichten om veilig ‘door het mijnenveld dat familie heet’ te bewegen en leert je hoe je de ongezonde dynamieken kunt veranderen.

Tijdens mijn studie is de systeemtheorie meermaals aan bod gekomen. Geen enkele keer kon ik het zo goed volgen als in het boek van Elaine Carney Gibson. Op een fijne en toegankelijke manier staat zij stil bij de systeemtheorie en familiepatronen.

Begrippen worden eerst toegelicht voordat er verder op ingegaan wordt. Door gebruik te maken van voorbeelden ter illustratie blijft de theorie ook hangen. Stapsgewijs neemt Elaine Carney Gibson je mee in de systeemtheorie. De theorie wordt afgewisseld met voorbeelden en vragen die je aan jezelf kunt stellen. Naast de theoretische kant heeft het boek dus ook een praktische kant.

Deze voorbeeldvragen bieden je de mogelijkheid om zelf gericht met de informatie aan de slag te gaan. Het laat je ook kritisch kijken naar je eigen familiepatronen en gezinssituatie. Hiermee kan het op momenten ook zeker confronterend zijn.

Het boek is een navolgbaar geheel, dat je met elk gelezen hoofdstuk een stukje meer informatie geeft. Of je al eerder van de systeemtheorie hebt gehoord of niet, ‘Familiepatronen doorbreken’ is een interessant boek dat je helpt de essentie van de theorie te begrijpen.

Het boek krijgt van mij dan ook ****.

Bedankt voor het recensie-exemplaar AnkhHermes.

NB: Dit boek is een recensie-exemplaar dat ik heb ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books