Het gaslight proces!

Loraines_books 22 maart 2024
‘Het gaslight proces’ is de perfecte aanvulling op ‘Het gaslight effect’.

Gaslighting is een vorm van verborgen narcisme, waarbij de gaslighter een loopje neemt met de werkelijkheid en het slachtoffer wordt weggezet als gek of overgevoelig. In Het Gaslight Proces laat Robin Stern zien hoe deze gaslighttango werkt, welke fasen je doorloopt en hoe je kunt stoppen met meedansen en zodoende loskomt van dat subtiele en glibberige proces van onzekerheid en angst, achterdocht en desinformatie.

Toen ik de inhoudsopgave zag was ik bang dat het boek in herhaling zou vallen, want de titels van de hoofdstukken komen overeen met de hoofdstukken uit ‘Het gaslight effect’. Niet was minder waar. Hoewel de hoofdstuktitels hetzelfde zijn, is de inhoud compleet anders.

‘Het gaslight proces’ heeft een fijne afwisseling tussen theorie en oefeningen. De theorie wordt kernachtig beschreven. De belangrijkste elementen komen aan bod, waarna er een oefening volgt om de theorie eigen te maken. Mocht je behoefte hebben aan meer verdieping van de theorie dan is het eerder verschenen boek ‘Het gaslight effect’ een fijne aanvulling.

De oefeningen in het boek zijn zeer divers. Het varieert van kritische reflectievragen, formuleren van doelen tot tekenopdrachten. Zo is er altijd een opdracht die bij je past. Alle opdrachten zijn laagdrempelig en kun je op je eigen tempo doen. Je kunt ook zelf bepalen hoe diep je op de thema’s wil ingaan.

Op momenten vond ik wel dat de auteur in herhaling viel. Bepaalde oefeningen of theorie was dan al eerder aan bod gekomen, maar werd nogmaals benoemd. Zeker als je het boek in één keer leest vallen deze dubbelingen op.

‘Het gaslight proces’ is een interactief boek waarbij je zelf bepaalt hoeveel informatie je eruit haalt. Het is interessant en helpt je kritisch te kijken naar je eigen patronen. Een aantal oefeningen ga ik zeker vaker toepassen.

Het boek krijgt van mij ****!

Bedankt voor het recensie-exemplaar AnkhHermes.

NB: Dit boek is een recensie-exemplaar dat ik heb ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books