Een fijne kennismaking met het Zweden van de twintigste eeuw

IlkaBorrie 11 juni 2021
Corina Bomann vertelt het verhaal van Agneta, de dochter van de graaf Lejongard.

Agneta leeft een onbezonnen leven in Stockholm. Aangezien ze het tweede kind is en haar broer de wettige erfgenaam, kan zij gaan en staan waar ze wil. Helaas zonder het goedkeuren van haar ouders. Wanneer er op de Leeuwenhof, haar ouderlijke huis, een ongeluk gebeurt, moet Agneta noodgedwongen terug naar haar thuisplaats. Ze zal de Leeuwenhof runnen en ervoor zorgen dat de goede naam van de familie in stand gehouden wordt.
Dit gaat ten koste van haar eigen principes en ze moet er veel voor opgeven, maar ze krijgt er ook veel voor terug.

Agneta's erfenis vertelt het verhaal van een jong meisje aan het begin van de vrouwelijke revolutie. Agneta moet kiezen tussen verantwoordelijkheid, liefde, geluk en brengt erg veel moed op om dit allemaal te kunnen vinden.

Ik vind het een wonderbaarlijk mooi verhaal. Ik heb reeds vele boeken gelezen die zich afspeelden tijdens de oorlogen in het begin van de twintigste eeuw, maar dit boek vertelt meer dan alleen het liefdesverhaal. Het focust op een sterke vrouwelijke onafhankelijkheid, wat mij ook nauw aan het hart ligt. Ik kan zo meevoelen met de gedachten en keuzes die Agneta moet maken. En er zijn ook heel wat verrassende wendingen, waardoor het boek steeds vernieuwend en spannend blijft.

In het begin had ik wel wat moeite met de schrijfstijl van Corina Bomann. Ze beschrijft de omgeving, de situatie heel uitvoerig en ik miste de gesprekken en conversaties. Ik vind het zelf heel fijn als ik mijn eigen fantasie kan gebruiken en de schrijfster toch nog wat ruimte geeft voor eigen invulling.

Desalniettemin zit het tweede boek ook al in mijn winkelmandje en hoop ik dat het net zo'n topper wordt als dit boek!

Meer recensies van IlkaBorrie