Gloriedagen

IlkaBorrie 08 augustus 2022
Gloriedagen vertelt het verhaal van het ziekenhuis 'Waldfriede' dat zich na de eerste wereldoorlog zal openen in Berlijn. Verpleegster Hanna, die zelf getraumatiseerd is door het verlies van haar verloofde, krijgt een nieuwe kans en wordt aangenomen. Als beschermelinge van het hoofd van het ziekenhuis Louis Conradi, jrijgt ze het niet altijd gemakkelijk. Er is sprake van jaloezie niet alleen tegen haar, maar ook tegen het ziekenhuis.

Het personeel probeert na die grote oorlog het roer terug in handen te nemen en zorg te bieden aan iedereen die het nodig heeft.

Veel boeken die ik gelezen heb, vertellen het verhaal van de Eerste Wereldoorlog. Dit verhaal komt er net na en brengt een heel eigen licht op de situatie. Hoe kunnen we een stad heropbouwen na zo'n verschrikkelijke gebeurtenis. Hoe hebben de mensen het overleefd en hoe leven ze nu verder?
Dit boek is gebaseerd op waargebeurde feiten. Verpleegster Hanna werkte dertig jaar in het ziekenhuis en hield een dagboek bij. Op deze manier ontdekken we hoe ze uit het dal zijn gekomen.

Ik ben dol op de schrijfstijl van Corina Bomann, hoewel ik ook altijd even tijd nodig heb om in het verhaal te komen. Ik houd erg van de geschreven dialogen, die zij in haar boek brengt. Het verhaal wordt zo net weer iets levendiger en ik kan me erg inleven in de personages.

Dit boek is echt een aanrader voor iedereen die van historische romans houdt (net zoals alle boeken van Bomann trouwens).

Meer recensies van IlkaBorrie