Grootse 'kleine kroniek'

Luc Steensels 12 april 2024
Marga Minco is vorig jaar in het nieuws gekomen door op 103- jarige leeftijd te overlijden. Om een voor mij onbegrijpelijke reden had ik nog nooit iets van haar gelezen. Dus toen ik nu een heruitgave van 'Het bittere kruid' tegen kwam, zag ik mijn kans om dit goed te maken. Verbazingwekkend dun boekje, het heet niet voor niets een kleine kroniek, maar het gaat wel over de grootste misdaad uit de moderne geschiedenis. En dat alles verteld vanuit het standpunt van een jonge vrouw (meisje). In zoverre het autobiografisch was/is, zou Marga tussen de 19 en 25 jaar zijn geweest, toen ze haar volledige gezin verloor in de holocaust. Ze vertelt quasi argeloos, naïef bijna, over haar beleving van een uitzonderlijke tijd. De misdaad is zo onvoorstelbaar, dat men ook niet wil of kan geloven wat er boven het hoofd van de Joodse bevolking hangt. Het is deze vertelstijl met de grote sombere schaduw van de dreiging, die het boek zo sterk maakt. Eigenlijk een must-read over normale mensen in abnormale omstandigheden.

Meer recensies van Luc Steensels