Zoeken...en soms vinden.

lydia frooninckx 29 maart 2024
Ik mocht "Van wie ze waren", geschreven door Gaëlle Nohant lezen.

Een boek over de doden uit WO II, de kampen, het vernietigen van de Joodse bevolking.

De objecten die deze mensen verplicht moesten achterlaten vertellen elk hun verhaal.

Ouders, kinderen, geliefden werden uit elkaar gehaald. Later wilden overlevende of hun familie meer te weten komen over hen die heengingen, hen die vermoord werden, hen die vluchten.

Kinderen werden verhandeld en kregen nieuwe namen, nieuwe ouders en vergaten hun afkomst.

Door teruggevonden foto's, brieven, spulletjes proberen de archivarisen van het INTERNATIONAL TRACING SERVICE het leven van de onbekende te reconstrueren.

Wita terugvinden werd een uitdaging. Een verhaal van lange adem. Een verhaal dat ondanks alles een mooi einde kent.

Maar er zijn vaak Wita's die niet gevonden worden, waarvan niemand weet wat er met hen gebeurde.

Een verhaal vol emoties, een mooi verhaal over pijnlijke herinneringen.

Een ongelofelijk mooi verhaal...

Zeker een aanrader.

Meer recensies van lydia frooninckx