Geen spanning maar wel spannend

maartjeleest 04 augustus 2019
Zwarte golven is een verhaal wat zich voornamelijk afspeelt op een zeilschip op zee. Het is een verhaal wat Eric Wewerinke naar eigen zeggen meegemaakt heeft en besloot jaren later op papier te zetten en uit te brengen als boek. Het verhaal gaat voornamelijk over Tim, zo noemt Eric zichzelf in het boek, Julia en Robert. Robert heeft aan boort de meest fantastische verhalen over zijn bedrijven, zijn reizen en zijn leven. Maar gedurende de reis begint hij zich steeds merkwaardiger te gedragen. Robert, zo komt Tim gedurende reis achter, is niet wie hij zegt te zijn.

De kleine onder tekst op de cover "Een waargebeurde thriller" en de tekst "Zwarte golven is een thriller die onder je huid gaat zitten" hier op de pagina van dit boek beloven veel goeds en zo begon ik ook aan het boek. Wat voor spannends zou Tim tijdens zijn reis allemaal meemaken? Zouden ze het alle drie overleven? Er moest wel iets verschrikkelijks gebeurd zijn om die teksten te gebruiken. Helaas is voor mij niets minder waar. Het verhaal is vlot beschreven en leest heerlijk weg. Je leert, in kleine mate, iets van zeilen en je waant je echt even op zee tijdens het lezen. Toch ontbrak het voor mij aan spanning. Ik snap dat als je aan boort bent geweest dat dit een ontzettende spannende reis geweest is waar je continue in de spanning hebt gezeten en alert bent geweest, echter is dit niet zo overgekomen via het boek op mij als lezer. De ondertekst "een waargebeurd reisavondduur" zou daarin tegen aan alle verwachtingen hebben voldaan.

Er zaten zeker wel wat spannende momenten in het boek waarbij je je afvroeg wat gebeurd er nu. Wellicht als we niet wisten dat het verhaal waargebeurd was dat we dan nagel bijtend hadden zitten lezen omdat we dan niet hadden geweten dat Eric, Tim in het verhaal, het overleefd zou hebben. De schrijver heeft wel in mijn ogen de twee spannendste momenten heel kort omschreven, deze momenten hadden uitgebreider, overdrevener en meer aangedikt kunnen worden. Wellicht heeft de schrijver hier bewust voor gekozen maar dat had ik toch anders gedaan.

Al met al een boek dat vlot geschreven is en zeker plezierig was om te lezen. Het verhaal heeft niet voldaan aan de verwachtingen die geschept werden voor mij, maar was zeker niet vervelend om te lezen. Eric heeft een fijne schrijfstijl maar moet om het boeiend te houden, voor mij dan, nog aanvoelen wat gedetailleerd omschreven moet worden en wat globaal omschreven kan worden om het verhaal en de spanning te behouden. Toch is het zeker een boek wat ik aanraad om te lezen want als reisverhaal is het een mooi en uniek verhaal. Alleen moeten toekomstige lezers zich niet vast houden aan 'een waargebeurde thriller'. Eric bedankt voor het delen van je verhaal! Ik kijk uit naar de andere boeken die je gaat schrijven dus ik hoop dat ik je via die weg nog eens tegen kom via een ander boek!

Meer recensies van maartjeleest