Herkenbaar, maar verrassend en duister sprookje!

Magicofbooksnl 21 januari 2023
Misschien heb je weleens gehoord over de ‘A Twisted Tale’-serie van Liz Braswell? Hierin geeft ze aan verschillende sprookjes een andere draai. ‘Een eeuwenoud verhaal’ is het eerste deel dat naar het Nederlands vertaald is. Het is een hervertelling van het sprookje Belle en het Beest. Liz Braswell heeft echter een hele duistere draai aan dit sprookje gegeven. Want wat als Belle’s moeder degene was die de vloek over het Beest heeft uitgesproken? Daar ga je achterkomen in ‘Een eeuwenoud verhaal’. Zo word je bijvoorbeeld meegenomen in het verhaal van Maurice en Rosalinde, de ouders van Belle!

Liz Braswell heeft een ontzettend fijne, vlotte en sprookjesachtige schrijfstijl in ‘Een eeuwenoud verhaal’. Je wordt even helemaal meegenomen naar een andere wereld doordat het verhaal heel beeldend en vol met details is beschreven. Het is net alsof je naar een film aan het kijken bent, alles en iedereen komen voor je ogen tot leven. Natuurlijk herken je als liefhebber van sprookjes een aantal elementen uit Belle en het Beest, maar dat neemt niet weg dat Liz Braswell de lezer weet te verrassen met ‘Een eeuwenoud verhaal’. Er zitten namelijk echt een aantal leuke twists in het plot verwerkt en die zie je zeker niet aankomen.

Zoals ik eerder al even aanhaalde, is ‘Een eeuwenoud verhaal’ best wel duister en dus heel anders dan het sprookje dat we kennen van Disney. Het verhaal is onheilspellend, mysterieus en spannend. Liz Braswell zorgt er hierdoor zeker voor dat je tijdens het lezen van ‘Een eeuwenoud verhaal’ op het puntje van je stoel zit. De rillingen lopen soms zelfs even over je rug! Aan magie is geen gebrek en Liz Braswell weet dit heel goed en duidelijk te omschrijven. Daarnaast is ‘Een eeuwenoud verhaal’ in verschillende delen opgedeeld en lees je het verhaal van verschillende kanten. Dit maakt het verhaal intrigerend en interessant. Je wilt iedereen zijn kant lezen en bent hier ook benieuwd naar.

Kortom, ‘Een eeuwenoud verhaal’ van Liz Braswell is een ontzettend tof boek voor de liefhebbers van sprookjes, specifiek gezien voor liefhebbers van Belle en het Beest. Het boek is goed te lezen voor kinderen vanaf 12 jaar, maar ook (jong)volwassenen kunnen hun hart ophalen met dit boek. Met haar vlotte en sprookjesachtige schrijfstijl neemt Liz Braswell je mee naar een compleet andere wereld vol met magie. Het is duister, onheilspellend en spannend. Je zal zeker een aantal elementen uit het originele sprookje herkennen in ‘Een eeuwenoud verhaal’, maar Liz Braswell weet de lezer zeker te verrassen.

Meer recensies van Magicofbooksnl