Episch slot van mooie trilogie!

Magicofbooksnl 29 december 2022
Zuiveraar is het derde, en tevens laatste, deel in de Cirkel van Vier-serie, geschreven door Julian ten Böhmer. De voorgaande boeken, De Dinion & Voor Eeuwig, vond ik ontzettend tof om te lezen. Je wordt echt meegenomen naar een totaal andere wereld. Het doet zelfs een beetje denken aan de Lord of the Rings boeken van J.R.R. Tolkien. In de voorgaande boeken werd er mooi opgebouwd naar het epische einde van de trilogie en die gaan we vinden in Zuiveraar. Ik ben dus benieuwd wat Julian ten Böhmer nog voor ons in petto heeft. En ik kan niet wachten om me weer onder te dompelen in de Middeleeuwse sfeer.

In De Dinion en Voor Eeuwig is de wereld waarin Finrohn en zijn reisgezelschap leven ontzettend goed, duidelijk en gedetailleerd opgebouwd. Maar met Zuiveraar gaat Julian ten Böhler nog een stapje verder, want ook in het laatste deel is er nog ruimte voor een stukje worldbuilding. Zo worden er bijvoorbeeld nog draken, nephilim en weerwolven geïntroduceerd. Hierdoor komen er ontzettend veel verschillende rassen voor in de Cirkel van Vier-trilogie. Dit betekent dat de diepere boodschap van Julian the Böhmer mooi naar voren komt, hij laat namelijk zien dat eenheid heel belangrijk is en dat iedereen gelijk is. Ongeacht waar je vandaan komt en de verschillen die er tussen de rassen zijn.

Julian ten Böhmer zou Julian ten Böhmer niet zijn als er niet ook een of meerdere queestes in Zuiveraar verwerkt zouden zitten. Zo komen onder andere het herstellen van Othernail en het verbreken van een vloek aan bod. Finrohn heeft het er dus maar druk mee. Hierdoor is Zuiveraar eigenlijk nooit saai, omdat er altijd wel iets te gebeuren staat. Je valt van de ene in de andere gebeurtenis en Julian ten Böhmer beschrijft alles vol met details. Dit betekent wel dat je constant je aandacht bij het lezen moet hebben, want het is allemaal best ingewikkeld. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat je belangrijke details van het plot mist. En dat zou zonde zijn van het zorgvuldig opgebouwde verhaal in Zuiveraar.

Natuurlijk zitten er weer heel veel personages in het plot verwerkt, maar in Zuiveraar wordt er veel gefocust op Finrohn. Hierdoor brengt Julian ten Böhmer veel emotie in het verhaal, omdat je echt goed met hem mee kan leven. Daarnaast keren oude bekenden terug en verschijnen er nieuwe personages op het toneel. Zoals ik al zei is het dus belangrijk om Zuiveraar aandachtig te lezen! Verder is het verhaal weer ontzettend fijn en spannend geschreven. Je zit echt wel op het puntje van je stoel tijdens het lezen. En Julian ten Böhmer heeft ook zeker nog een verrassing voor zijn lezers in petto, maar het verhaal wordt mooi afgesloten!

Heb jij genoten van De Dinion en Voor Eeuwig? Dan kan het niet anders dan dat je Zuiveraar ontzettend gaat waarderen. Het is namelijk een waardige afsluiter van de Cirkel van Vier-trilogie. Julian ten Böhmer bouwt in dit laatste deel de wereld nog verder op en er zitten verschillende queestes in Zuiveraar verwerkt. Er wordt opgebouwd naar een episch slot waarin de lezer voor voldoende verrassingen komt te staan en waarin een diepere boodschap naar voren komt. Finrohn heeft het niet gemakkelijk en het verhaal is doordrenkt van emotie. Maar zorg ervoor dat je dit verhaal vol met aandacht leest, want anders is het erg ingewikkeld.

Meer recensies van Magicofbooksnl