Avontuur en intriges in het Venetië van de 18de eeuw

Malika Bihimeden 08 oktober 2020
Giacomo Casanova, één van mijn (anti-)helden uit de geschiedenis speelt de hoofdrol in deze historische roman van Matteo Strukul. Oh wat heb ik weer genoten van zijn spitsvondigheden, avonturen en woordspelingen in het Venetië van de 18de eeuw.
Casanova staat erom bekend geen enkele weddenschap uit de weg te gaan en daar maakt de mooie gravin Von Steinberg gretig gebruik van. Zijn opdracht: de jonge Francesca Erizzo verleiden. Zijn beloning: gravin Von Steinberg zelf. Wat voor Casanova begint als een spelletje met het jonge meisje, verandert gaandeweg in meer dan alleen maar vriendschap.
Algauw wordt echter duidelijk dat de uitdaging van de gravin een val is en Giacomo belandt in een machtsstrijd die hem wel het leven kan kosten.
Deze meeslepend roman zit vol met intriges, spanning en avontuur. Bij het lezen werd ik regelmatig meegezogen in de actie en zat op het puntje van mijn stoel wanneer Casanova weer eens het zoveelste risico nam.
Hoewel de schrijver af en toe wat ouderwetse taal hanteert, leest dit boek toch als een trein en draagt het alleen maar bij aan het schetsen van de sfeer in het Venetië van die tijd.
Als je houdt van historische romans is dit werk van Matteo Strukul zeker een aanrader. Zelf ben ik erg nieuwsgierig geworden naar zijn De Medici-serie die hij eerder al schreef en waarvan deel 1 en 2 al op me liggen te wachten.

Meer recensies van Malika Bihimeden