Meeslepende scandi-thriller

Malika Bihimeden 27 februari 2024
Hanna, politieagente in Stockholm, ziet op dezelfde dag zowel haar job als haar privéleven in duigen vallen. Haar baas geeft haar te kennen dat ze niet meer welkom is in het team, en bij haar thuiskomst diezelfde avond maakt haar partner een einde aan hun relatie en vraagt haar zo snel mogelijk uit zijn appartement te vertrekken.
Om een tijdje op adem te kunnen komen, zoekt Hanna haar toevlucht in Åre, het chique skioord waar ze mag logeren in het buitenverblijf van haar zus. Het anders zo rustige stadje staat net op dat moment in rep en roer door de onrustwekkende verdwijning van een tienermeisje.
Hoewel ze zelf door een moeilijke periode gaat, neemt Hanna’s politie-instinct het toch over en ze gaat samen met de lokale politiediensten op onderzoek uit. Waar is Amanda? Kunnen ze haar nog op tijd terugvinden voordat alle sporen ondergesneeuwd raken? En wie zit er achter deze verdwijning?
Verborgen in de sneeuw is deel 1 uit een nieuwe Scandi-thrillerreeks van Vivica Sten.
Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken. De gebeurtenissen worden in chronologische volgorde, dag per dag ingedeeld en telkens verteld vanuit het perspectief van één van de hoofdpersonages. Dit geeft het verhaal naar mijn gevoel een enorme snelheid en zorgt ervoor dat je het boek niet weg kan leggen. De schrijfstijl en het taalgebruik – geen ingewikkelde zinsconstructies, korte dialogen, niet teveel vakjargon – zorgen er eveneens voor dat er vaart zit in het verhaal.
Als lezer word je meegezogen in het onderzoek, je gaat zelf theorieën ontwikkelen, mogelijke daders en motieven bedenken totdat langzaam maar zeker alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Ik was nog niet bekend met het werk van Vivica Sten, maar na het lezen van dit boek begrijp ik waaraan ze haar titel als bestsellerauteur verdiend heeft. Ik hou niet echt van thrillers, of tenminste dat dacht ik, maar wat ben ik blij dat ik voor dit boek uit mijn comfortzone gekomen ben. Ik kijk alvast heel erg uit naar de rest van de Åre moorden-reeks.

Meer recensies van Malika Bihimeden