Prachtige historische roman over het leven van een jonge vrouw in het achttiende-eeuwse Amsterdam

Malika Bihimeden 06 november 2022
Amsterdam, begin 18de eeuw. Thea Brandt, een jonge vrouw van 18, woont samen met haar vader Otto en tante Nella aan de chique Herengracht. Ze brengt vele uurtjes door in de stadsschouwburg, niet alleen voor het theater waar ze zo van houdt, maar vooral ook voor Walter, haar grote liefde. Thuis is de sfeer erg gespannen. Haar vader en tante maken continu ruzie over geld, want dat begint stilaan op te geraken. Om Thea’s toekomst, in elk geval op financieel vlak, veilig te stellen, is Nella druk op zoek naar een welstellende echtgenoot voor Thea. Wanneer ze een uitnodiging ontvangen voor één van de belangrijkste bals in Amsterdam, blijkt zich ook al gauw een geschikte huwelijkskandidaat aan te dienen. Maar het lijkt er ook op dat de miniatuurmaakster uit Nella’s verleden, opnieuw opduikt waardoor één en ander in het gedrang lijkt te komen.

Eerder las ik al het Huis aan de Gouden Bocht van Jessie Burton. Mijn verwachtingen voor deze opvolger, die je overigens ook als stand-alone kan lezen, waren dus hoog gespannen. Deze historische roman geeft je een inkijk in het leven van een jonge vrouw die langzaam haar weg zoekt in het volwassen leven, de liefde en de hierbij horende hindernissen en geheimen. Dit alles tegen de achtergrond van het achttiende-eeuwse Amsterdam.
Jessie Burton heeft een erg vlotte en beschrijvende pen, waardoor je meteen in het verhaal zit en je je de omstandigheden en gevoelens van de hoofdpersonages erg levendig voor de geest kan halen. Ik miste een beetje het mysterieuze en geheimzinnige aspect uit Het huis aan de Gouden Bocht, maar heb desalniettemin erg genoten van het vervolg van deze familiekroniek. Ik kan Het huis aan de Herengracht dus zeker aanbevelen maar zou misschien als tip willen meegeven om beide delen vlak na elkaar uit te lezen.

Meer recensies van Malika Bihimeden