'I know what you did last summer' vibes

MargooSchrijft 14 oktober 2020
Met de gedachte 'nog even een nieuw boek uitlezen' heb ik dit boek uit de kast gepakt. Het leugen spel van Ruth Ware. Dit is het eerste boek dat ik van haar heb gelezen.

Het leugen spel gaat over vier vriendinnen die tijdens hun kostschoolperiode een spel speelden waarbij ze punten verdienden door te liegen. Het spel heeft vijf regels: 1 vertel een leugen, 2 blijf bij je verhaal, 3 zorg dat je niet betrapt wordt, 4 lieg nooit tegen elkaar en 5 weet wanneer je moet ophouden met liegen. Het boek is deels via deze regels opgebouwd. Vanuit de hoofdpersoon, Isa, krijg je het verhaal mee. Je leert wat er in hun jeugd is gebeurd waardoor ze uit elkaar zijn gegaan en wat de reden is dat het leugen spel eigenlijk nooit is uitgespeeld. Na een berichtje van een van de vriendinnen met de tekst 'ik heb je nodig', komen de jeugdvriendinnen weer bij elkaar.

Dit boek bracht mij op het begin precies wat ik tussendoor zocht, namelijk 'even' in een redelijk voorspelbare psychologische thriller duiken. Halverwege vond ik het wat langdradig worden en had ik het idee dat ik toch wat miste. De flashbacks naar de tijd op de kostschool had voor mij meer uitgewerkt mogen worden. Ik kreeg er behoorlijk de 'I know what you did last summer' vibes van. Al met al een prima verhaal, maar redelijk voorspelbaar.

Meer recensies van MargooSchrijft