Een aanrader voor een echte boekenwurm

MargooSchrijft 14 oktober 2020
Voor iemand die veel en graag leest, is dit boek een mooie toevoeging. Hoe lees ik? van Lidewijde Paris.

Lidewijde Paris maakt in haar boek duidelijk dat iedereen een eigen manier heeft om te lezen en van een boek te genieten. Met haar boek reikt ze aan wat haar extra genot geeft tijdens het lezen.
Door middel van stukjes theorie (zoals vertelperspectief, spanningsboog, thema, motief en stijlfiguren) legt ze aan de hand van een voorbeeld uit hoe dit terug te vinden is in de tekst.
Vaak geeft ze een opdracht voordat je een fragment gaat lezen, zodat je daarna kunt kijken of je herkent wat Lidewijde zelf heeft gevonden.

Ik vond dit een fantastisch boek. Heerlijk om te lezen en op een luchtige manier erg leerzaam. Ze begint bij het begin, namelijk de openingszin van een boek, waardoor je direct in de stof zit. Er worden mooie voorbeelden gebruikt, interessante theorie in de praktijk uitgelegd en aan het eind van het boek ook nog allerlei tips voor boekenclubs en boekentips.

Binnenkort start ik met haar volgende boek: Hoe lees ik korte verhalen?
Dus, aanrader? Voor een boekenwurm die nog meer uit een boek wil kunnen halen: absoluut.

Meer recensies van MargooSchrijft