Beetje anders dan verwacht

Marieke Douwes-Fransz 04 april 2023 Auteur
Deze serie (Elfhame) zag ik regelmatig voorbij komen en nu besloot ik ervoor te gaan. Ik houd van dit soort series dus ik had hoge verwachtingen. Niet in de minste plaats door de prominente plaats die de boeken krijgen in de boekwinkels.
Op zich vond ik het een leuk boek. Het las lekker weg en de wereld die Holly Black heeft gecreƫerd is echt fantastisch. Als dit ooit verfilmd wordt, wordt het een lust voor het oog.
Het verhaal zelf had voor mij echter continu een licht deprimerende ondertoon. Iedereen is tegen de hoofdpersoon, ze wordt ernstig getreiterd en bedreigd (ook al blijkt hier later een magere uitleg voor te zijn) en ze heeft niet echt iemand bij wie ze haar hart kan uitstorten. Het was volgens mij al een stuk fijner geweest als ze een enkele goede vriend/vriendin had gehad die ze kon vertrouwen. Door het gebrek hieraan, werd het niet echt een positief verhaal. Terwijl dat volgens mij wel de insteek was. Ook al hoort ze later bij een zekere club, echt leuk wordt het nergens voor haar.
Mijn drie sterren zijn vooral voor de wereld waarin je vertoeft. Die is schitterend en wordt heel uitvoerig beschreven. En de bijzondere acties van Jude kon ik wel waarderen. Of ik de volgende twee delen ga lezen, weet ik nog niet. In ieder geval niet meteen.

Meer recensies van Marieke Douwes-Fransz