De achterblijvers

Marieke Leest 21 februari 2024
Na de podcast, nu het boek. Je kan ze beide losstaand lezen maar in het boek wordt er nog eens teruggekeken op de gebeurtenissen die zich in het podcastverhaal voorgedaan hebben. Dus sowieso zou ik toch aanraden om eerst de podcast te luisteren.

Jonathan is een AIVD’er (voor de Belgen: volgens mij een beetje gelijk aan Staatsveiligheid maar dan in Nederland). In de podcastserie heeft hij het al te verduren gehad met ontdekkingen die hij gedaan heeft over een Nederlandse politieke partij waar ook Liv, het hoofd van zijn dienst een aandeel in had.

Liv contacteert Jonathan nu opnieuw. In ruil voor de geluidsopnames die haar haar kop kunnen kosten, wil ze hem informatie geven waarmee hij in contact kan komen met extremistische groepering en kan proberen een aanslag te verijdelen.

Daar waar het tempo van de podcast erg hoog lag, vond ik het tempo hier wel wat lager.

Wat leuk is aan de combinatie podcast en boek is dat je toch al een beetje het gevoel hebt dat je de personages al kent. Ze hebben al een stem gekregen. In het boek worden ze verder weinig uitgediept.

Soms had ik wel hier en daar wat moeite met een soort van vakjargon maar over het algemeen was het zeer vlot te lezen. Er zijn twee verhaallijnen in het boek die pas tegen het einde van het boek samenkomen.

Als je interesse hebt in de de werking van de AIVD/staatsveiligheid dan is dit zeker een boek voor jou. Het is bovendien ook een eerste deel in een nieuwe serie dus er staat Jonathan nog heel wat te wachten vermoed ik. Ondanks dat ik een spannende snelle thriller had verwacht, vond ik dit hier niet echt in terug. Maar misschien dat dit wel doorgezet wordt in de volgende delen.

Oja, de podcastserie bestaat uit 6 delen en is echt leuk en spannend! Helemaal anders dan een luisterboek. Dus zeker een aanrader om ook te beluisteren (o.a. op spotify). Deze vond ik wel spannend en het tempo lag hier een stuk hoger.

Meer recensies van Marieke Leest