De laatste dag

Marieke Leest 17 april 2024
Het is drie december. Emma heeft het druk. Druk met het werk als literair agent, druk met haar vrijwilligerswerk, druk druk druk. Wat ze niet merkt is dat haar man Dan haar nodig heeft. Haar aandacht nodig heeft. Ook de kinderen hebben haar nodig. Maar ze ziet het niet. Een belangrijke auteur heeft het uitgehangen, dus ze moet wat brandjes blussen. Daarnaast krijgt ze de hele tijd appjes voor haar vrijwilligerswerk bij de crèche - waarbij ze eigenlijk aan Dan had beloofd dat ze dit zou stopzetten aangezien haar kinderen al jaren niet meer naar de crèche gaan. En het ergste van alles is dat ze hun huwelijksverjaardag vergeten is. Alweer…

Als Dan kwaad het huis uitgaat, staat de wereld stil. Dan komt om in een ongeval.

De volgende dag wordt ze wakker en ligt Dan naast haar in bed. Het is alweer drie december. Op het einde van die dag sterft Dan alweer. Bij het ontwaken is het weer drie december. Wat Emma ook doet, op het einde van de dag is Dan dood. Soms ontdekt ze iets nieuws en probeert ze ermee aan de slag te gaan maar ze blijft in de timeloop hangen waarbij ze op een bepaald moment zelfs alles opgeeft.

Tussen de hoofdstukken waarbij je het relaas van een dag bij Emma leest, lees je ook brieven van Dan. Eentje voor elk jaar dat ze samen geweest zijn. En door die brieven lees je hoe de relatie van Dan en Emma geëvolueerd is.

Wat een mooi boek. Een boek waarin ik meteen meegesleept werd. Ondanks het timeloop-verhaal werd het nergens saai. Telkens was er een voldoende aanpassing aan de dag waardoor je het boeiend bleef.

Via de brieven leer je Dan beter kennen. Hoewel hij het niet altijd makkelijk heeft gehad, bvb met zijn werk, met vader worden,… heeft hij toch zijn leven zo kunnen aanpakken dat het voor hij zijn leven weer op orde kreeg en daardoor kreeg Emma de ruimte om carrière te maken. Emma krijgt daarentegen de kans in de tijdlus om na te denken over wat ze echt belangrijk vindt. Vindt ze het belangrijk om altijd voor alles en iedereen klaar te staan, haar telefoon is vrijwel aan haar hand geplakt, constant aanwezig te zijn zodat ze de controle overal behoudt, of komt haar gezin op de eerste plaats?

Ik kan deze roman/feelgood alleen maar aanraden! Ik heb dit verhaal bijna in één ruk uitgelezen. Het is toch al een van mijn favoriete boeken van 2024.

Meer recensies van Marieke Leest