Het tij hoog, de maan blauw

Marieke Leest 28 oktober 2020
Ik kreeg de vraag van Uitgeverij Vrijdag of ik het boek 'Het tij hoog, de maan blauw' wilde lezen, een boek over de expeditie van Adrien De Gerlache van Antwerpen naar Antarctica in het jaar 1897. Ik moet bekennen dat ik er niet zoveel over wist en heb het dus even gegoogled. Het speelt zich af in Antwerpen, dus een reden te meer om er meer over te willen lezen als Belg.

Allereerst is de cover prachtig. Hij valt op en in de boekhandel zou ik hem zó oppakken om de achterflap te lezen. Achteraan staat een mooie foto van de Belgica en dit vind ik een extra pluspunt.

Als je het boek opendoet, krijg je eerst een kaart met de route die de Belgica tijdens de expeditie had gemaakt. Op die manier wordt het heel visueel. Daarna kwam er een lijst van bijna 3 bladzijden met personages. Nu moet ik eerlijk zijn, dat als dit in een boek voorkomt, ik even schrik want dan denk ik dat het een ingewikkeld verhaal zal zijn met veel personages die moeilijk te onthouden zijn. Maar ik kan verzekeren dat ik bijna geen enkele keer naar de lijst hoefde te kijken. Ik deed het wel af en toe om te checken of de personages echt of fictief waren of als ik het beroep of de verwantschap van iemand even kwijt was.

Maar nu naar het verhaal zelf. Het verhaal is waargebeurd maar wordt in romanvorm verteld. Reeds van bij het begin had de auteur mij mee in de tijd waarin het zich afspeelde door de schrijfstijl, het woordgebruik en de omkadering. De salons die Leonie Ostherieth gaf, de manier waarop mannen en vrouwen met elkaar omgingen, hoe er gekeken werd naar rijke mensen en naar het gewone volk,...

Leonie Ostherieth is een rijke weduwe en geeft vaak salons voor andere gegoede mensen. Maar ook avontuurlijke ontdekkingsreizigers woeden uitgenodigd. Als ze hoort van de plannen van Adrien de Gerlache om een expeditie naar Antarctica te maken, helpt ze hem met het inzamelen van het nodige bedrag. Adrien de Gerlache weet een mooie crew samen te stellen en de expeditie kan doorgaan.

De gebeurtenissen spelen zich hoofdzakelijk in de juiste volgorde af met af en toe een sprong terug in de tijd. De personages worden voldoende uitgewerkt, zodat zelfs iemand met weinig kennis over dit deel van de geschiedenis mee is in het verhaal.

Ik ben zeer positief over dit boek en het heeft me overtuigd om nog meer historische romans te lezen, aangezien dit genre nog maar heel weinig voorkomt in mijn lijst met gelezen boeken en op die manier mijn kennis van de geschiedenis wat bij te spijkeren.

Meer recensies van Marieke Leest