Ducking schattig

Marieke Leest 12 maart 2024
Ik had geen idee dat een boek over ijshockey iets voor mij was, dus ik heb weer iets bijgeleerd. Dit boek over ijshockey was echt superleuk! En schattig! Ducking schattig!

Holland Delviss is een ijshockey-speelster in hart en nieren, net zoals haar drie broers. Ze is erg goed en speelt bij het eerste jongensteam van de school. Dit brengt vooroordelen en moeilijkheden met zich mee. Zo vinden sommige mensen dat ze de plek inpikt van een jongen en anderen dat ze zich te goed voelt voor het meisjesteam. Omdat ze zich keihard moet bewijzen, elke keer opnieuw, heeft ze een belangrijke regel voor zichzelf, niet daten met een teamgenoot. Ze wil koste wat het kost vermijden dat mensen denk dat ze haar plaats niet eerlijk heeft verdiend.

Maar dan blijkt Wes, de teamcaptain, ook wel Hot Sauce genoemd, gevoelens in haar op te wekken die ze zoveel mogelijk weg wil duwen. Want ze heeft een hekel aan hem, toch? En bovendien wil ze haar belangrijkste regel niet overtreden.

Een heerlijk vlot geschreven feelgood verhaal dat zich afspeelt in de middelbare school en meer bepaald vooral op en naast het ijshockeyterrein. Daarnaast komt het thema dat Holland zich steeds moet bewijzen in een mannensport, heel erg naar voor. Hoewel haar teamgenoten hier helemaal geen probleem mee hebben, lijkt het voor Holland soms alsof de rest van de wereld zich hier wel aan stoort. Ze voelt een enorme bewijsdrang terwijl dat niet zou moeten. Ze is namelijk gewoon goed genoeg voor het team en niet “goed voor een meisje”. Gelukkig heeft ze veel steun van haar familie, van haar coach en ook van Wes, ondanks alles.

Dit boek verscheen eerder al als Op glad ijs. Als je het nog niet gelezen hebt maar houdt van een YA/feelgood dan raad ik dit boek zeker aan! Heel erg van genoten.

Meer recensies van Marieke Leest