Een mooie serieuze feelgoodroman

Marieke Scheers 11 februari 2020 Hebban Recensent
Aline van Wijnen won een paar jaar geleden een schrijfwedstrijd van Zomer en Keuning en tijdschrift Vriendin en dat was de start van haar carrière als auteur. Na Halsoverkop (2016) en Liefde met gebruiksaanwijzing (2017) heeft ze nu haar derde feelgoodroman geschreven: Bestemming geluk (2020).

We maken kennis met Melanie. Ze heeft echt alles wat haar hartje begeert, een eigen juwelierszaak en de man van haar dromen… of toch niet? Op haar huwelijksdag ziet ze in dat een huwelijk met Duke haar niet gelukkig gaat maken en ze gaat ervandoor, alle gasten en Duke in verbijstering achterlatend. Voor haar de beste keus, maar ze zit nu wel met een hoop schulden voor een dure trouwdag die niet door is gegaan. Ze gaat terug naar haar juwelierszaak en pakt haar leven weer op.

Dan begint het verhaal pas, want haar keuze om Duke te dumpen heeft grote consequenties. Het luxe leventje waar ze samen in zaten is er niet meer. Op feestjes met rijke vrienden heeft ze niets meer te zoeken en Melanie moet opzoek naar een nieuw evenwicht in haar leven. Gelukkig heeft ze een goede vriendin in Olivia die net haar eerste boek heeft gepubliceerd en leeft in onzekerheid over recensies en daarbij haar eigen dochter Isa bijna vergeet. En er is zus Cecile die een rijke man heeft getrouwd laat Melanie regelmatig zien wat ze heeft weggegooid door niet met Duke te trouwen. En dan is er ook nog die stille koerier, maar omgaan met een koerier, kan dat wel?

De levens van Melanie, Olivia en Cecile vormen de basis van het boek. Alle drie zijn ze zoekende naar een balans in hun leven. We leven als lezer mee in de levens van deze personages, met Melanie als middelpunt en ze hebben het niet altijd even makkelijk.

Aline van Wijnen heeft thema’s in haar boek gestopt waarbij je zelf als lezer ook gaat nadenken. Wat maakt het uit wat anderen van je denken? Maakt het hebben van veel geld eigenlijk wel gelukkig? Hoe staan we werkelijk tegenover asielzoekers? En hoe belangrijk is eerlijkheid en geven we de mensen wel genoeg kansen om hun keuzes uit te leggen? Het maakt dat Bestemming geluk een roman is met diepgang, de personages komen allemaal in een positie waarin ze keuzes moeten maken, en die keuzes zijn lang niet altijd makkelijk, maar ze leren en groeien en durven fouten toe te geven en de gevolgen ervan in te passen in hun eigen leven.

Leuk in dit boek zijn de kleine details zoals een verwijzing naar een Nederlandse mede auteur, die in het boek een piepklein rolletje heeft als kennis van Olivia, maar ook een verwijzing naar een personage uit een voorgaand boek zit er in verstopt. Kleine Easter-eggs die voor herkenning zorgen en daarbij een glimlach uitlokken. Ook de verweving van de onzekerheid van een auteur over recensies en de angst voor het schrijven en uitgeven van een nieuwe roman is mooi verwoord in het leven van personage Olivia.

Hoewel de cover en de titel een soort vakantieroman beloven, is Bestemming geluk een mooie, serieuze feelgoodroman, over eerlijkheid en ouderschap en in hoeverre het belangrijk is wat anderen van je denken. Het levert een fijne roman op, met mooie personages, vriendschap, liefde, verdriet en drama om vervolgens af te sluiten met romantiek en geluk.

Meer recensies van Marieke Scheers