Feelgoodroman vol kerst, honden en ontluikende liefde

Marieke Scheers 24 december 2020 Hebban Recensent

De Amerikaanse schrijfster Lizzie Shane wilde ooit de showbizz in, maar kwam er snel achter dat daar haar talent niet lag. Ze ging reizen en schrijven en dat beviel beter. Ze schreef in eerste instantie paranormale romantiek onder het pseudoniem Vivi Andrews, maar ging al snel onder eigen naam hedendaagse romantische verhalen schrijven en won daarmee diverse prijzen. Kerstmis met een staartje (2020) is de eerste roman die is vertaald naar het Nederlands, door Valérie Janssen.

Twaalf honden in een opvang. Groot, klein, lief, onstuimig, kwijlerig – voor elk wat wils, zou je kunnen zeggen. Toch zitten een paar van deze beestjes al langere tijd in de opvang Furry Friends. Als de gemeente de subsidie stopzet omdat het dak van het gemeenschappelijke centrum moet worden gerepareerd, zijn er voor kerst met spoed nog twaalf nieuwe baasjes nodig.

Ben West is de Scrooge van de stad. Hij neemt beslissingen in de gemeenteraad die niet iedereen kan waarderen. Zijn gevoel voor humor is hij kwijt sinds hij zijn zus en zwager is verloren en voogd is geworden van zijn nichtje Astrid. Alles staat in het teken van 'het juiste' willen doen voor haar, waardoor hij zijn eigen leven compleet stil heeft gelegd. Ally Gillmore had werk in New York als fotografe, maar ze moest de flat uit en de opdrachten werden geannuleerd. Daarom vertrok ze naar haar grootouders Hal en Rita om ze te helpen bij de hondenopvang. Wanneer de levens van Ben en Ally elkaar kruisen, verandert er voor beide een hoop. Maar zijn ze daar wel klaar voor?

Kerstmis met een staartje is een echte kerst-feelgoodroman. De setting van een hondenopvang, een kneuterig dorpje waar iedereen alles van elkaar weet, dromerige personages met een groot hart en ook nog twaalf super schattige honden is een goede basis. Dat afgezet tegen de donkere dagen voor kerst, met een flinke berg sneeuw die het kerstgevoel tot het maximum opvoert, de kerstbomen en lichtjes, een kerstoptocht, een kerstmarkt en een kerstshow waarbij liefde in de lucht hangt, plus een happy end maken het feelgoodgevoel in dit boek compleet.

De lezer wordt niet teleurgesteld. Alle ingrediënten zijn aanwezig en het is duidelijk hoe en waar het zal eindigen. Het is dan belangrijk dat de weg naar het einde goed is ingevuld. Dat lukt zeker in de eerste helft van het boek. We leren de personages allemaal genoeg kennen. Ally en Ben nog het meeste. We weten waar ze mee worstelen en we leven met ze mee. Maar de twijfels die ze hebben blijven het verhaal wel lang domineren. Waar het in het eerste deel vooral gaat over de honden en het zoeken naar adoptieadressen, is het verhaal fris en origineel. Het tweede deel mist wat van die sprankeling doordat de problemen en twijfels van Ben veel aandacht krijgen, wat ook net iets te lang duurt.

Maar wie erdoorheen weet te kijken ziet dat het een fijn romantisch verhaal vol humor is. De overige personages, die ook zo allemaal wel hun eigenaardigheden hebben, zorgen voor een fijne afwisseling. Allen willen het beste voor Ben en Ally en het gevoel van saamhorigheid is groot en dat is goed uitgewerkt.

Het verhaal leest vlot, het gaat niet diep, maar draait vooral om de relatie van Ally en Ben, de liefde voor honden en dat die een fijn huis en een lief baasje verdienen. Personages Ally (die eindelijk leert wat ze nu echt zelf wil) en Ben (die helemaal niet zo’n Scrooge is) groeien gedurende het boek en leren te kiezen voor zichzelf.

Kerstmis met een staartje is een fijne feelgoodroman die helemaal past bij de donkere dagen voor kerst en met 'De twaalf honden voor kerst' een leuke variant is op het kerstlied 'Twaalf dagen voor kerst'. Voor wie houdt van honden, kerst en een romantisch verhaal, is dit het juiste boek.

Meer recensies van Marieke Scheers