Wat een heerlijk boek

Marieke Scheers 03 februari 2024 Hebban Recensent
Wat was het leuk, dat eerste deel van Brenda Broekhart. Ik hou ervan als poezen in boeken een belangrijke rol spelen. Mijn enthousiasme was groot toen deze auteur vroeg of ik weer mee wilde doen met een blogtour van haar nieuwe roman Kiezen of delen. Terugkeren naar het poezencafé Negen levens, weten hoe het gaat met Didi, het hoofdpersonage uit het eerste deel, kennismaken met Sascha die nu hoofdpersonage is en genieten van de knorrende inwoners. Ik zei dus: Ja! en begon met lezen.

Wat een heerlijk boek. Al snel was ik helemaal betrokken bij Sascha en haar leven. Ze doet alles voor de poezels en het café en wil graag officieel bedrijfsleider worden, ze zwaait haar beste vriendin en huisgenote uit die op reis gaat, krijgt een nieuwe huisgenoot en wordt verliefd. Het valt niet mee om alle ballen in de lucht te houden, maar ze zet door.

Het is knap hoe Broekhart deze Sascha neerzet. Als lezer snap je haar zo goed. Ze heeft wensen en wil die vervult zien in de liefde en in haar werk. Maar als je elke keer twijfelt of je wel de goede keuze maakt, is het niet zo eenvoudig. Het is een heerlijk personage, en ik leefde helemaal met haar mee. Maar ook de andere personen (en dieren) in het boek zijn leuk om over te lezen.

Over het vorige boek schreef ik al dat het vlot was geschreven en dat het makkelijk leest, mede door de hoeveelheid humor in het verhaal. Dat is nu ook weer allemaal zo. Het is een absolute feelgood, maar er is naast liefde ook genoeg terug te vinden aan thema’s als diversiteit en zorgen voor anderen, waardoor er meer in het verhaal zit. Wat ik vooral verrassend vond, was het pay-it-forward project dat scholieren moeten uitvoeren. Een geweldig initiatief waarbij iemand iets voor jou doet, en jij weer iets voor een ander. Het past uitstekend in dit boek en levert mooie, lieve en bijzondere situaties op.

Natuurlijk ontbreekt de liefde niet, maar als je het lastig vindt om de juist keuze te maken, kan dat op liefdesgebied weleens heel ingewikkeld worden. Dat overkomt Sascha, die de liefde vindt, maar met het maken van de juiste keuze zichzelf erg in de weg zit. Mooi uitgewerkt in het verhaal en dankzij Mr. Bond, de unieke kat die Sascha al eerder heeft geholpen met kiezen, komt het allemaal goed.

Ik heb van begin tot einde genoten van dit heerlijke verhaal. Van mij mogen er nog meer verhalen volgen rondom Negen levens en de spinnende bewoners (prrr) en hun personeel.

Meer recensies van Marieke Scheers