Bijzondere historische roman

Marieke Scheers 10 juni 2020 Hebban Recensent
“Waarom ik u tegen jou moet zeggen” vertelt het verhaal van een Groningse familie tijdens en na de oorlog. Douwe Driest is getrouwd met de Duitse Minnie (Mien) en ze hebben vier kinderen. Tijdens de Duitse bezetting zit Douwe bij het verzet, tot hij aan het einde van de oorlog wordt verraden en vermoord.

In korte hoofdstukken wisselen de verhalen van Douwe en Minnie elkaar af. Douwe die naast zijn werk bij de douane ook ’s nachts bezig is voor het verzet en strijd tegen onrecht maar thuis zwijgt over wat hij doet. Minnie die zich ongelukkig voelt als Duitse in Nederland, maar probeert om er het beste van te maken. Beschreven worden de problemen van de oorlog, het weinige eten en de constante dreiging die er is. Bij Minnie wordt onzeker omdat Douwe niets vertelt over wat hij doet. Zij heeft het vermoeden dat er een andere vrouw in het spel is.

De oorlog gaat voorbij en in dit boek wordt Minnie gevolgd in haar verdere leven. De kinderen groeien op, trouwen en krijgen zelf weer kinderen. Voor Minnie is het wederom niet gemakkelijk als ‘mof’, maar toch weet ze zich te redden met hulp van haar kinderen. Op een dag ontvangt ze een belangrijke brief maar de inhoud houdt ze voor zichzelf. Pas na haar dood zullen haar kinderen weten wat er vroeger is gebeurd.

Deze roman is gebaseerd op ware gebeurtenissen van familie van de schrijfster en in een mooie roman verweven. Het geeft een goed beeld van het leven in de oorlog, maar ook van na de oorlog. Het is zeer origineel dat het verhaal daar niet stopt maar dat het hele leven wordt gevolgd, waaruit blijkt hoe groot de impact van de oorlog is geweest, hoe flexibel de mens is en hoe men verder is gegaan. Minnie is een sterke vrouw die op hoge leeftijd nog strijdt voor waar ze voor staat.

Door de korte hoofdstukken leest het boek makkelijk. Gruwelijkheden van de oorlog worden niet geschuwd maar zijn maar een klein onderdeel van het hele verhaal. Het geeft een goed beeld van hoe het was in een klein Gronings dorpje tijdens de bezetting. Minnie en Douwe zijn als personages goed uitgewerkt en als lezers leer je ze kennen en voel je hun onzekerheden.

“Waarom moet ik u tegen jou zeggen”, is een bijzondere historische roman over de oorlog en het leven daarna en is zeker de moeite van het lezen waard.

Meer recensies van Marieke Scheers