Een onmogelijke keuze

Marieke Scheers 23 september 2019 Hebban Recensent
Twee bevriende families zijn samen op vakantie in hun gezamenlijke vakantiehuisje in Zeeland, zoals ze al vaker vakantie hebben gevierd. Als de puberdochters Madelon en Elisa een ongeluk krijgen staan de onderlinge verhoudingen tussen de ouders ineens op scherp.

In korte hoofdstukken schetst Lykele Muus een situatie die niemand mee zou willen maken. Wat doe het met je als je kind in het ziekenhuis terecht komt. Is er sprake van schuld en waar ligt dan die schuld. In het begin lijken ze elkaar nog te steunen, hoewel de ene dochter er slechter aan toe is dan de andere. Maar de problemen worden groter als er zich een nieuwe ontwikkeling voordoet. Nu moet men kiezen. Hoe maak je een keuze die onmogelijk is?

Alle personen gaan op hun eigen manier om met deze onwerkelijke situaties. Muus wisselt constant tussen de personages en laat hun onzekerheden zien. De onderlinge verhoudingen veranderen continue.

Het boek is oorspronkelijk geschreven als filmscript en dat is te merken. Het leest als een film en is zeer goed te visualiseren. De dialogen zijn goed geschreven en herkenbaar, maar zijn zonder leestekens genoteerd wat nogal wat energie en oplettendheid vergt van de lezer. Het haalt de vaart uit het verhaal en dat is jammer.

We doen wat we kunnen is een boek met een interessant thema. Wat zou jij doen als... Een keuze waar geen enkele ouder mee te maken zou willen hebben.

Interessant en boeiend en waarschijnlijk perfect als film.

Meer recensies van Marieke Scheers