Duitse zussen in het Nederlandse Bergen

Marieke Scheers 15 mei 2023 Hebban Recensent
De Duitse auteur Monika Peetz is bekend van haar serie De dinsdagvrouwen die uit drie delen bestaat. Haar nieuwste roman heeft als titel Zomerzussen waarin, zoals verwacht, vier zussen centraal staan.

De familie Thalberg gaat elke zomer naar het kustplaatsje Bergen. Vader Johannes, moeder Henriette en de vier dochters Doro, Yella, Amelie en Helen, tot het noodlot toeslaat en vader bij een ongeval om het leven komt. De zussen groeien op zonder vader en gaan vervolgens hun eigen weg. Maar dan komt er jaren later een uitnodiging van hun moeder, ze wil nog een keer bij elkaar komen in Bergen. Elk van de zussen schiet in de stress, want waarom deze reünie? Dan wordt duidelijk dat er doktersafspraken niet te zijn nagekomen, heeft moeder een opzienbarende mededeling en blijken alle zussen te worstelen met liefdesperikelen en met elkaar.

Het verhaal leest vlot, mede doordat de hoofdstukken wisselen in perspectief tussen de zussen, waarbij Yella toch het meest aan bod komt. Nu de zussen met elkaar zitten opgescheept, brengt dat gevoelens van vroeger naar boven. Nu ze volwassen zijn worden er dingen uitgesproken en is het tijd om rollen van vroeger los te laten, want kennelijk speelt het verleden nog altijd een grote rol in het nu, waarbij de zussen stuk voor stuk worstelen met liefde en de omgang met elkaar en met hun moeder.

Dat een paar dagen met elkaar doorbrengen op een plek die zoveel heeft betekend, veel naar boven brengt heeft Peetz goed uitgewerkt. Van alle zussen komen we te weten waar ze mee zitten en langzaamaan verschuiven de verhoudingen. Door het los kunnen laten van oud zeer, blijkt er ruimte te zijn voor het leven van nu. Dat is mooi gedaan. De frustraties tussen de zussen kunnen af en toe knetteren, maar bovenal zijn ze toch echt familie en zo worden ze voor even weer de zomerzussen van vroeger.

De schrijfwijze van Peetz is prettig om te lezen. Nergens te moeilijk, zodat alle aandacht naar het verhaal kan gaan. De hoofdstukken zijn precies goed van lengte en de wisselingen van perspectief laten de verschillende kanten van eenzelfde verhaal zien.Bijzonder is het feit dat het in Nederland speelt, maar dat we het lezen vanuit Duits perspectief en dat brengt soms best verrassende inzichten mee.

Zomerzussen is een fijne roman over verhoudingen binnen een familie en hoe men, ondanks alles wat er gebeurt en is gebeurd, toch een hechte band met elkaar heeft.

Meer recensies van Marieke Scheers