De strijd van Cato

Marielle 25 september 2019
Een bijzonder en indrukwekkend boek dat de lezer meeneemt in het leven en de strijd van Cato.

Cato is een gevoelig meisje van 16 jaar en recent verhuisd van Rotterdam naar Groenbeek. Op haar oude school heeft Cato iets heel naars meegemaakt waarna haar ouders hebben besloten haar een nieuwe start te geven in Groenbeek.

Via internet heeft Cato kennis gemaakt met Adrian, een jongen die een stuk ouder is dan zij en waar zij hopeloos verliefd op wordt. Door Adrian voelt zij zich geliefd ook al hebben ze de eerste tijd uitsluitend online contact. “Wat wij samen hadden was puur en alleen van ons”.

Gelukkig sluit zij op haar nieuwe school, het GG (Groenbeek gymnasium), direct vriendschap met één van de populairste meisjes van de school, Victoria en ook met haar vriendinnen.

Er gaat een wereld voor haar open want eindelijk voelt Cato zich gezien. Zij is niet langer alleen maar het oudere zusje van de geweldige Hannah, slim, slank, sportief en heel erg mooi, maar de vriendin van Adrian en Victoria! Dankzij de vriendschappen staat Cato een stuk zelfverzekerder in het leven en kan ze weer genieten; van haar bijbaantje in de lunchroom in Rotterdam, van het samen naar school fietsen en winkelen met Victoria, van de wintersportvakantie met de familie van Victoria. Kortom, het leven lacht haar eindelijk toe.

In eerste instantie deelt ze Adrian met niemand maar later, naarmate de vertrouwensband met haar hartsvriendin toeneemt, wel met Victoria. De ouders van Cato leven in hun eigen wereld en hebben totaal geen idee wat hun dochter bezighoudt, wat haar angsten zijn, waar ze mee worstelt en van Adrian hebben ze nog nooit gehoord. Zij hebben geen oog voor hun dochter en gaan ervan uit dat alles goed gaat in het leven van hun puber.

Helaas blijkt het grote geluk voor Cato toch niet weggelegd en het verhaal neemt een verrassende wending...

Het is een intrigerend verhaal van een onzeker pubermeisje dat nogal wat voor haar kiezen krijgt. De sfeer is af en toe enorm beklemmend en het is razend knap hoe Astrid Boonstoppel het verhaal afrondt. Mooi geschreven, goed uitgewerkte karakters en een buitengewoon geloofwaardig verhaal. Mooi boek en in mijn ogen terecht genomineerd voor de Hebban Debuutprijs 2019.

Meer recensies van Marielle