Mooi familieverhaal

Marielle 27 juni 2023
Dit boek heb ik mogen lezen voor de Hebban Debuutprijs 2023.
Een mooi en ontroerend familieverhaal dat zich afspeelt in Indië, vanaf 1845.

Het verhaal is zeer beeldend geschreven maar is heel erg uitgebreid waardoor het soms, mede door de vele namen, de vele feitjes en het gebruik van Indische woorden en begrippen, wat warrig, saai en onsamenhangend wordt. Ook de tijdssprongen zijn soms erg groot, bijvoorbeeld bij de kinderen, die zijn van klein kind opeens volwassen.

Soms zijn de hoofdstukken mooi en ontroerend maar de tekst over de bezetting van de Japanners, de oorlog en en de terreur van de Indonesische vrijheidsstrijders vond ik af en toe te beeldend, te gruwelijk, dit had wat mij betreft wel iets minder gekund.

Het einde van het boek vond ik eigenlijk het mooiste, er werd veel duidelijk en diverse puzzelstukjes vielen op hun plaats. Een buitengewoon goede afsluiting van een bijzonder boek.

Als je wilt leren over de geschiedenis is dit niet het aangewezen boek, de auteur gaat erg op details in, herhaalt veel en gaat er vanuit dat de lezer over een basiskennis ‘koloniale geschiedenis van Nederland in Indië’ beschikt en die had ik nu juist gehoopt te krijgen.

Meer recensies van Marielle