Voorspelbaar

Marielle 01 juli 2022
Voor de Hebban Debuutprijs 2022 jury heb ik dit boek mogen lezen.

Het verhaal neemt ons mee naar het oorlogsjaar 1944, de geschiedenis van de nu drieënnegentig jarige Victoria, en naar het jaar 2019, het verhaal van de jonge journaliste Iris.

Iris heeft in een geheim laatje van een kastje dat zij bij een antiquair heeft gekocht een tabaksdoosje gevonden met daarin twee foto’s. Een foto van een jonge vrouw en een foto van een echtpaar met op de achterzijde de tekst ‘Father and mother, August 1940’. Dolgraag wil zij de foto’s terugbezorgen bij de rechtmatige eigenaar en plaatst daarvoor een berichtje in de krant.

De 93-jarige Victoria ziet het bericht, met de foto’s, en besluit contact te zoeken met Iris. Victoria besluit dat het tijd wordt haar bijzondere verhaal uit de oorlog te vertellen; zij draagt al jaren een immens geheim met zich mee. Iris raakt in de ban van het verhaal, wil er een artikel voor de kant over schrijven en langzaam maar zeker blijkt dat de levens van de twee vrouwen meer met elkaar verbonden zijn dan ze in eerste instantie dachten.

Wij worden meegenomen de oorlog in, waar Victoria vertelt over haar jeugd in Lochem, als enig kind van ouders uit een goede familie. De oorlog heeft er echter voor gezorgd dat er behoorlijke geldproblemen zijn. De ouders van Victoria zijn goed bevriend met de zeer welgestelde heer en mevrouw Elschot van Lambooij, ouders van Robert. De ouderparen bedenken een constructie waarbij de ouders van Victoria uit de schulden kunnen komen en een huwelijk met Robert is een van de onderdelen van die constructie. Van liefde is echter geen sprake; het is voor Victoria een gearrangeerd huwelijk.

Op een ochtend stort er een geallieerd gevechtsvliegtuig neer, vlakbij het huis van Victoria. Ze ziet bij het vliegtuig een zwaargewonde piloot liggen en, zonder verder over de consequenties na te denken neemt ze hem mee naar huis, verstopt hem in de schuur en bedenkt een vluchtplan. Vanaf dan verandert haar hele leven. Om geen spoilers weg te geven zal ik niets zeggen over het verdere verloop van het verhaal.

Voor liefhebbers van het feelgood genre is dit waarschijnlijk een prachtig boek. Maar het hangt wel heel erg van toevalligheden aan elkaar. De voorspelbaarheid is groot en de clichés zeer ruim voorhanden. Sommige gebeurtenissen zijn nogal heftig maar worden dan toch nog kort en luchtig beschreven, daar wordt snel overheen gestapt wat de geloofwaardigheid niet echt ten goede komt.

De schrijfstijl is simpel, korte hoofdstukken, korte zinnen en bevat nogal wat slordigheden. Een mooi boek voor de feelgood-liefhebber maar geen boek dat je bijblijft of omverblaast.

Meer recensies van Marielle