Een prachtige thriller, spannend, informatief … laat je niet los!

marijke 17 maart 2020

Het Isisgeheim begint in het Leidse Museum van Oudheden, waar de conservator de Italiaanse Arianna Esposito de tentoonstelling: ‘Goden van Egypte’ voorbereid. De moedergodin Isis zal een belangrijke plaats innemen. Maar er is iets met Isis, zij draagt een geheim. Arianna gaat op eigen houtje op onderzoek uit! Zij vraagt geen toestemming, noch aan de directeur van het Leidse museum, noch aan de directeur van het museum in Turijn, die het beeldje in bruikleen heeft gegeven. Haar collega Thijs Rooij, ook Egyptoloog is ook enthousiast over ‘het geheim’. Beseffen zij wel hoe belangrijk de informatie is die zij ontdekken? Zij beseffen zeker niet in wel wespennest zij zullen belanden!
Wat een geweldig verhaal, de feiten en de fictie worden zo ‘natuurlijk’ gemixt, het is genieten. De eerste gebeurtenis , dat Arianne Isis meeneemt in haar binnenzak.. toen had ik als lezer iets van: Kom op meid wat doe je nou?? Want je begint direct met meeleven én meedenken. En als ik goed lees vind ik vooruitwijzingen die wijzen in de richting van een diefstal.
Bij Dave Jensen begint de tweede verhaallijn, je krijgt steeds meer info, maar welke kant het precies opgaat, op zal gaan?
Harm, collega van Thijs, wil het geheim doorgeven aan de voorzitter van zijn Isis-Loge in Engeland. De reactie van de voorzitter van die loge vind ik wel onheilspellend, gevolgd door een onheilspellend fragment!
De verhaallijnen gaan zelfstandig door, maar hebben alles met elkaar te maken. Op een geven moment raken ze elkaar even…. en gaan weer verder. Ook kan een verhaallijn zeer plotseling en luguber stoppen.
Voor mij zijn de belangrijkste personages Arianna en Thijs.
Arianna is wel favoriet . Heerlijk hoe ze super spontaan met een eeuwen oud beeldje onder de jas naar de goudsmid loopt! Je moet maar durven! En zelf de beslissing neemt : Maak het maar open. Zij is heel herkenbaar beschreven met al haar twijfels en gevoelens.
Op blz 25 wordt een mooie karakterschets gegeven van Arianna:
“…haar goede eigenschappen als doorzettingsvermogen, vasthoudendheid, het buiten de hokjes durven denken … maar het sloeg ook weleens om in drammerigheid, over grenzen van mensen gaan, wellicht over de ethische grenzen van de wetenschap…”
Zij bijt zich inderdaad vast in het ‘geheim van Isis’ en zij sleept Thijs met zich mee. Maar ze mag dan wel drammerig zijn, ze ontwikkelt ook een soort van volgzaamheid naar Thijs (niet negatief!) en gaat met hem mee naar Oxford. Daar trekken ze samen op en hebben ze wel een gelijke inbreng. In het hotel ( na een avontuur) lees je haar gedachten …. Terug in Nederland is ze een gelijkwaardige partner voor Thijs en het eindigt heel positief voor haar! Een prachtige evolueren van dit karakter.
Thijs is in eerste instantie niet gediend van de onderzoeken die Arianne liet doen. Hij beantwoordt haar appjes ook niet! Hij vertaalt de tekst wel en vraagt collegae en vrienden wat er kan worden bedoeld. Hij handelt ook naar eigen inzicht. Is dus net zo eigengereid (!) als Arianna. Hij wantrouwt in eerste instantie zijn kamergenoot Harm, maar deze helpt hem wel met het ‘thuis’-brengen van deze tekst.
Thijs neemt het voortouw in de reis naar Oxford… Ook later zien we hem zelfbewust optreden. Hij ontwikkelt zich positief in de relatie met Arianne
Harm: kamergenoot van Thijs, is uit op eigen gewin, wil goede sier maken bij zijn Isis-Loge.. komt wel weer terug op zijn daden bij Thijs en Arianne. Toch bespeur ik bij hem geen echte ontwikkeling.
Donald, Dave, John en andere ‘bij’-figuren zijn allemaal uit op macht – geld, op welke manier… doet er niet toe… als het maar wat oplevert… Allemaal, behalve Dave, die wel spijt krijgt!
Het verhaal kent veel perspectiefwisselingen. Maar direct aan het begin van het nieuwe hoofdstuk is duidelijk over wie het gaat: Thijs – Arianne – Dave ( in het lab.)
Naast de thriller elementen krijg je als lezer zoveel informatie rond het thema Isis, dat
is echt uniek. Wie is Isis ook al weer, wat heeft zij met Maria te maken, wie stond er aan de wieg van het hermetisme, wie was die Hermes Trismegistus. Wat was de gnosis… zo kan ik wel door gaan. Zo veel prachtige informatie en het mooie is dat het perfect past binnen het geheel! En dat het authentieke gegevens zijn. De afwisseling is heel sprankelend.. het ene moment lees je een cliffhanger die je ‘bijna dwingt’ tot doorlezen, het andere moment verdiept de tekst zich in informatie.
De delen waarin de Egyptische koningen duidelijk worden besproken, waarin het belang van de papyrusrollen wordt benadrukt. Ook het vermelden en bespreken van de Hermes Trismegistus, het tekstdeel uit de Corpus Hermeticum, de gnosis ( de gnostische evangeliën), dat zijn de elementen die voor mij dit boek erg bijzonder maken.
Het verhaal is filmisch beschreven met prachtige taal!
“… in de mist van de tijd verdween de kennis omtrent de samenstelling van het ….”
( blz 216)
Door de esoterische informatie zou je bijna vergeten te vermelden dat je als lezer ook van de taal kunt genieten. Het is meeslepend, vlot lezend en ook een reis door de esoterische wereld. Maar laat je niet afschrikken… het is een thriller die meer dan de moeite van het lezen waard is!

Meer recensies van marijke