Ineens zit je in een andere tijd. Genieten.

Marijo Bakker 02 november 2020
Arty
Kunstenaar, dienstbode, minnares.
Auteur: Henriëtte de Smet.
Uitgeverij: Islander-uitgevers
ISBN: 9789083056630

Dit recensie-exemplaar is beschikbaar gesteld door Marjan van den Berg van Iskander-uitgevers. Hartelijk dank hier voor. Ik ben er heel erg blij mee.

Over de auteur:
Henriëtte de Smet was televisiemaker. Tegenwoordig werkt zij als tekstschrijver. Ze heeft inmiddels een aantal feelgoodromans op haar naam. Arty is haar tweede historische roman.

Samenvatting van het boek.
Arty noemt ze zich. Als bedeesd meisje uit de provincie gaat ze in betrekking bij een welgesteld Amsterdams echtpaar. Hij is docent aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten en zelfzuchtig, mevrouw is morfine-verslaafd. Hij onderkent Arty's teken- en schildertalent, zij wordt zijn minnares. Ze raakt betrokken bij de vrouwenbeweging in het begin van de twintigste eeuw. En Arty wordt beschuldigd van brandstichting. Dat heeft vergaande gevolgen en het gooit haar hele leven overhoop.

Mijn bevindingen:
De cover: Kan wat mij betreft iets uitnodigender. Misschien vind ik dat ook omdat ik inmiddels het verhaal ken.
Schrijfstijl: De schrijfstijl is heel prettig en duidelijk. Soms wordt in bepaalde situatie een ander lettertype gebruikt. Dat vind ik heel fijn.
Het verhaal.
Het verhaal wordt heel beeldend geschreven, daardoor zit je ineens in een ander tijdperk. Bij een vrouw die weet dat ze uit wil breken uit haar huidige leven. Dat doet ze ook, maar het wordt haar niet door iedereen in dank afgenomen. Henriette neemt je mee in het hectisch leven van een jonge vrouw van wie het leven niet over rozen gaat.
Het is een heerlijk boek wat makkelijk leest en waar bij je lekker op de bank duikt om even in een ander tijdstip belanden. Dit boek smaakt naar meer. Ik ga zeker nog een ander boek van deze schrijfster lezen.
Dit boek krijgt een dikke verdiende 4sterren.

Meer recensies van Marijo Bakker