Een boeiend, leerzaam boek voor jong en oud..

Marijo Bakker 21 juli 2022

Uitvoering : Hardcover
Aantal pagina's : 220
Verschijningsdatum : april 2018
Thema : Alternatieve geschiedenis fictie

Dit boek mocht ik lezen als recensie exemplaar van Droomvallei Uitgeverij.
Heel hartelijk dank hiervoor. Dit is geen boek wat ik zomaar zou kopen. Daarom was ik ook heel blij toen ik dit aangeboden kreeg.

Achterflap

Amsterdam 1911
Clara is een keer zo stom geweest om in de klas te vertellen wat ze later wil worden. 'Ontdekkingsreiziger,' flapte ze eruit. Bijna de hele klas barstte in lachen uit: alsof je dat zomaar kunt worden, als meisje nog wel! Maar Clara is vastberaden en gaat op zoek naar de beroemde wereldreiziger die in haar eigen stad schijnt te wonen.
Dan gebeurt er iets verschrikkelijks...

Indrukwekkend boek dat je met een brok in de keel achterlaat.
Wim Krings - boekhandel Krings, Sittard

Met Clara's eigenzinnige opvattingen inspireert ze ook de lezer van vandaag.
Jessy Korshuize - boekhandel De Vries, Haarlem

Cover:
De cover moest ik wel even aan wennen. Of ik echt mooi vind weet ik niet, maar nu ik het boek gelezen heb pas het er gewoon bij.
Inhoud:
Prachtig duidelijk lettertype. Ook goed te lezen voor jongere kinderen. Ook mooie korte zinnen. Boven de hoofdstukken staat een klein tekeningetje wat combineert met het hoofdstuk.

Mijn beleving:
Het verhaal speelt zich af rond 1911. Een leuk historisch verhaal in een tijd waar in kinderen het zeker niet makkelijk hebben. Ook volwassen natuurlijk niet maar in dit boek gaat het om de kinderen. Clara, de hoofdpersoon in dit boek, vindt het moeilijk te accepteren dat de meeste beroepen voor mannen zijn, en vrouwen op de wereld zijn om moeder te worden en kinderen te krijgen. Als ze op school zegt dat ze wereldreiziger wil worden wordt ze dan ook finaal uitgelachen en Clara laat het uit haar hoofd praten.
Een prachtig boek voor jong en oud eigenlijk al is de leeftijdscategorie 10 tot 14 jaar. Het is een leerzaam boek met een mooi boeiend verhaal. Van mij krijgt dit boek 4 sterren en ik ga snel door met deel 2. Ik ben heel benieuwd hoe het verder met Clara gaat.

Meer recensies van Marijo Bakker