Lieve Vogel

Lieve Vogel.
Een kleine roman.

Auteur: Cilja Zuyderwyk.
ISBN9789402197242

Dit boek heb ik aangeboden gekregen van Cilja Zuyderwyk. Dank je wel. Ik ben er super blij mee. Nog een extra vermelding waar Cilja heel trots op kan zijn. Er is een bestelling bij haar binnen gekomen van 71 bibliotheken. Dus binnen kort verkrijgbaar in de bibliotheken.

Samenvatting:
Is er nog hoop op geluk als mensen elkaar na een dramatisch familiegebeuren zijn kwijtgeraakt? Noortje van tien doet er alles aan om de gebroken relaties te herstellen.
Haar volharding, openheid en spontaniteit en de vondst van een gewonde vogel helpen haar daarbij.
Wanneer haar vader na de dood van haar broertje Lukas het huis verlaat, is Noortje ontroostbaar.
Na enige tijd krijgt haar moeder een nieuwe relatie. Tot overmaat van ramp brengt hij een twaalfjarige zoon mee, die Lukas' kamer krijgt toegewezen. Tussen Noortje en hem klikt het absoluut niet en ze steekt haar gevoelens niet onder stoelen of banken. Noortje communiceert via een schriftje of door gesprekken in haar hoofd regelmatig met haar overleden broertje. En Lukas praat gelukkig terug.
Paul heeft de dood van zijn zoon niet kunnen verwerken.
Hij vermijdt de confrontatie met zijn gevoelens door keihard te werken. Ruim twee jaar na zijn vertrek komt hij terug naar Nederland en kan hij het verleden niet meer uit de weg gaan.

Mijn bevindingen
Een mooie lief geschreven roman over een verdrietig onderwerp. Doordat het boek ook een vleugje humor bezit is het zeker niet zwaar om te lezen. Het verhaal is goed opgebouwd. Ik vind het zeker geschikt voor iets oudere kinderen die in dezelfde situatie zitten. Ook door het grote lettertype en korte hoofdstukken is het makkelijk te lezen. Persoonlijk had ik de hoofdstukken een naam gegeven. Ik ben wel eens in de war geweest qua persoon. Maar al met al een mooi prettig boek om te lezen.

Conclusie:
Cover: prachtig ook de harde cover geeft een extra dementie.
Schrijfstijl. Mooi en eenvoudig, goed leesbaar.
Plot. Als je daar van in dit geval kunt spreken. Verrassend.
Eindoordeel 4*

Meer recensies van Marijo Bakker