Een boek dat op iedere boekenlijst van het voorgezet onderwijs zou moeten staan.

Marijo Bakker 14 maart 2024
Lotte, Hannah en Emmy.
Arnhemse meisjes in oorlogstijd.

Auteur(s) : Corrine Baard-Post

Uitvoering : Hardcover
Aantal pagina's : 352
Verschijningsdatum : augustus 2021

Flaptekst en beschrijving.
Mensen die de oorlog van zeer nabij hebben meegemaakt, begrijpen wat hun ouders als kind moeten hebben ervaren. Voor wie nu pas een diep in het onderbewustzijn opgeslagen verdriet een plaats krijgt.

Drie vriendinnen op een middelbare school in Arnhem tijdens de Tweede Wereldoorlog. De strijdbare Lotte komt voor een belangrijke keuze te staan, maar wie kan je vertrouwen? Het gevaar van verraad loert ieder moment. Ook voor de onderduikers die haar ouders op de zolder verborgen houden. Hannah en haar Joodse familie worden voor de keuze gesteld: onderduiken of melden? Zal zij, zoals zoveel Joodse families overkwam, uiteindelijk naar Kamp Westerbork worden gedeporteerd? Of misschien zelfs nog verder? Emmy komt uit een NSB-gezin. Een keuze van haar ouders, maar wat vinden Emmy en haar broers daar eigenlijk van? En is de vriendschap met haar vriendinnen sterk genoeg om tegenstrijdige standpunten te overbruggen? De keuzes van hun ouders en van henzelf hebben een diepe impact op hun levens en hun vriendschap. Overleven zij deze onvoorspelbare en verschrikkelijke periode? Overleeft hun vriendschap? Tegen de achtergrond van historische gebeurtenissen in Arnhem, zoals de Jodenvervolging die in Arnhem in twee grote razzia’s plaatsvond, Operatie Market Garden in 1944 (de Slag om Arnhem) en de daaropvolgende evacuatie, wordt het leven en de ontwikkeling van deze drie meisjes gevolgd vanuit hun eigen perspectief. Naarmate zij ouder worden - en de oorlog gruwelijker - worden keuzes van henzelf en van de mensen om hen heen steeds belangrijker. Een meeslepend verhaal over jonge mensen in een roerige periode van onze geschiedenis.Zie lotte-hannah-emmy.nl voor meer informatie over de inhoud van het boek.
Dit boek hem ik mogen ontvangen als recensie exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening. Dat staat natuurlijk buiten kijf.
Hartelijke dank Corrine Braad-Post.

De cover:
De cover is prachtig. Super luxe zo’n hardcover. Ook de foto er op vind ik heel erg mooi.
Indeling en opmaak.
Prachtig duidelijk lettertype. De hoofdstukken hebben allemaal de naam en datum over wie het gaat en wanneer. Heel erg fijn. Dat maakt het duidelijk en overzichtelijk.
Mijn bevindingen van het verhaal.
Het boek begint in de eerste oorlogsjaren waarin de vriendinnen Lotte Hannah en Emmy nog geen idee hebben wat hun te wachten staat. Hun vriendschap is hecht en zorgeloos. Hoe anders gaat het worden als de oorlog hun persoonlijk gaat treffen. Door keuzes die hun ouders maken. Emmy’s moeder heult met de Duitsers en vindt dat haar Emmy’s broers bij de Jeugdstorm moeten. Terwijl Hannah op veel plaatsen niet meer mag komen omdat ze joods is. Emmy weet niet meer wat nu het juiste is en wordt heen en weer geslingerd tussen haar gevoelens. Lotte daar in tegen wil eigenlijk geen keuze maken tussen haar vriendinnen maar vind de denkwijze van Emmy’s ouders vreselijk. Als ze dan ook nog ongevraagd in het verzet komt is een breuk met Emmy onvermijdelijk . Daarna lezen en beleven we de avonturen van vreselijke oorlogsjaren. Zullen de vriendinnen elkaar ooit nog zien? Een indringend verhaal van drie vriendinnen in oorlogstijd. Zo mooi maar ook heftig geschreven. Dit boek lees je niet maar beleef je. Je wordt meegenomen in een hel die oorlog heet en die nooit mag terug komen.
Een heftig boek wat zeker op de boekenlijst van het voorgezet onderwijs thuis hoort.
Dit boek verdient natuurlijk 5 sterren maar eigenlijk meer. Maar dat kan nu éénmaal niet.

Meer recensies van Marijo Bakker