De vrouw achter de prachtige beelden.

Marijo Bakker 14 maart 2024

Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 352
Verschijningsdatum : januari 2024

Ontroerende historische roman voor lezers van Simone van der Vlugt en Susan Smit.

Als Madame Tussaud zou ze uiteindelijk wereldberoemd worden, maar dat lag niet altijd voor de hand…

Marie Tussaud groeit op tijdens de tumultueuze Franse Revolutie. Lastig voor een jonge vrouw, laat staan voor een jonge vrouw met ambitie. Van haar oom leert ze het vak van wassen beelden maken. Haar talent valt op, zowel bij het koninklijk huis als bij de revolutionairen. Ze doet er alles aan om minstens zo goed te worden als haar oom. Maar kan ze daarbij ook haar geliefde Philidor behouden? In een veranderend en gevaarlijk Parijs staat ze voor de keuze: laat ze alles bij het oude of slaat ze haar vleugels uit?
Jacobine van der Hoek hanteert een vlotte, eenvoudige schrijfstijl, waardoor geschiedenis toegankelijk gemaakt wordt voor een breed publiek.
Dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie exemplaar van uitgeverij HarperCollins. Inruil voor mijn eerlijke mening maar dat staat natuurlijk buiten kijf.

De cover
Een beetje niets zeggend. Dit soort covers zie je wel vaker. Ook dat halve hoofd vind ik storend.
Inhoud en opmaak.
Mooi lettertype. Ook de tijd waar in het verhaal zich afspeelt wordt boven diverse hoofdstukken vermeld. Dat vind ik fijn. Dat verduidelijkt het verhaal.

Mijn beleving van het verhaal.
Toen ik dit boek kreeg van Uitgeverij HarperCollins was mijn interesse meteen gewekt. Wie is Madame Tussaud. De vrouw achter de prachtige beelden. Marie Tussaud groeit op tijdens en na de Franse revolutie. Als klein meisje loopt ze stiekem weg op zoek naar haar oom. Het wordt een moeilijke reis maar gelukkig ontmoet ze Philidor die haar helpt haar oom te zoeken. Ze zal uiteindelijk een jarenlange briefwisseling met hem instant houden in de hoop dat hij ooit haar liefde voor hem zal beantwoorden. Als ze haar oom gevonden heeft gaat ze bij hem in de leer en daarna haar eigen weg, tegen de zin in van haar oom. Maar dan breekt de Franse revolutie uit. Een heftige gebeurtenis. Waar in Marie Tussaud niet veilig is. Een prachtige boek met een stuk geschiedenis en een persoonlijke drama. Wat ik wel storend vind is dat er geen lijst in het boek voorkomt waarin sommige woorden vertaald of verduidelijkt worden. Dat vind ik echt een minpunt. Maar verder echt een heerlijk om te lezen. Dit boek krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Marijo Bakker