Gemengde gevoelens

Marina67 18 juni 2020
Geheim leven vertelt het verhaal van Elza. Op haar 95e ontmoet ze haar broer en diens familie, zij wonen in Amerika en hebben bij het opruimen van de zolder informatie over hun familie in Nederland gevonden.
Elza leeft al jaren met een geheim wat ze tot ergernis van haar dochter nooit heeft willen delen. Nu vertelt ze haar levensverhaal aan haar broer.

Het verhaal heeft autobiografische elementen, aangevuld met fictie. De kern, waar het geheim op berust, is waargebeurd.
De schrijfstijl is prettig. Het verhaal leest vlot weg. Het is ingedeeld in de categorie literatuur en romans, maar ik vond het meer een streekroman doorspekt met moeilijke woorden.

De hoofdpersoon, Elza, vond ik ronduit onsympathiek. Ze is koppig en stuurs. Ze wordt omschreven als een vrouw met een ruim, warm hart, maar dat vind ik nergens terug.
Ook niet in de hoofdstukken over haar jeugd, waarin ze het weliswaar zwaar heeft, maar ze komt over als kil en afstandelijk. Net als in haar huwelijk, waarin ze haar man nogal vreemd behandelt. Dit stond mij zelfs tegen.
De dochter van Elza vond ik ook een onaangenaam personage. Voor haar zoon en de familie uit Amerika had ik wel sympathie.

Het thema lesbische gevoelens wordt aangestipt, het wordt echter weinig uitgewerkt. Een gemiste kans, het had het verhaal wat meer diepgang kunnen geven .
Ik heb gemengde gevoelens over dit boek en waardeer het met 2,5 ster.

Meer recensies van Marina67