Laat je meevoeren als een blad in de wind.

Vorig weekend kreeg ik een kaartje in de bus van newbookcollective of ik het bijzondere prentenboek Blad in de wind al had aangevraagd. De persmail was me alweer even ontglipt tussen alle spam en eigenlijk had ik er helemaal geen erg meer in gehad totdat ik vorige week de uitzending van De Grote Vriendelijke Podcast aan het luisteren was, waar dit boek ook getipt werd. Beide heren en de gast van die aflevering waren zo lyrisch over het boek dat ik het daarna gelijk aangevraagd heb.
En daar heb ik nochthans geen spijt van gehad, want wat is het mooi!!
Het lijkt op het oog een heel simpel verhaal. Maar de diepgang ervan ontroerende me. De krant wordt geboren in een drukkerij. Al zijn broers en zussen worden verkocht,maar hij blijft als enige over. Dan komt de wind en neemt al zijn bladzijdes mee op reis. Telkens naar een andere bestemming. Maar waar hij het meeste blij van wordt, is om echt gezien te worden waar hij voor gemaakt is.
Ik vond het heel bijzonder dat er van de krant een echt personage wordt gemaakt. Net alsof hij een levend wezen is. De reis naar zijn bestemming wordt heel wonderlijk en hoopvol neergezet en de prachtige illustraties zitten vol emotie.
De korte tekst onder de illustraties zegt precies genoeg. Er zijn weinig woorden nodig om dit verhaal te vertellen. De illustraties doen het meeste werk. En dat is denk ik ook de kracht van dit boek. Het is een soort kunstwerk op zich.
Echt een bijzonder mooi verhaal, meer kan ik er eigenlijk niet over kwijt. Ga het eens bekijken en lezen zou ik zeggen en laat je meenemen als een blad in de wind....

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)