Wees gelukkig

marjo 01 december 2019
Een schrijver en columnist ontvangt van een oude man, die in een dorp in Groningen woont een uitnodiging om bij hem te komen logeren. De oude man wil de hoofdpersoon genezen van zijn zwaarmoedigheid, die erg naar voren komt in zijn columns. De ik-figuur, die het verhaal vertelt, gaat op de uitnodiging in, omdat hij worstelt met het doel van zijn leven. Hoe hij er een goede inhoud aan kan geven. Hij wil zijn vrouw en kind, die hij innig liefheeft, beschermen tegen alle gevaar en ongeluk in de wereld, maar beseft dat hij dat niet kan. Als kind was hij ongewenst door zijn vader en probeerde hij zijn depressieve moeder d.m.v. verhalen te helpen. "Word jij maar gelukkig" werd hem gezegd. Hij zag dat als een opdracht, maar wist niet hoe hij dat moest worden. Door zijn onvermogen wilde hij, net als Roodkapje, in de buik van de wolf zitten en niet door de jager gered worden. Veilig. Zou de onbekende man in Groningen hem kunnen helpen? Het boek pakt je meteen vanaf de eerste bladzijde en laat je na de laatste bladzijde nog steeds niet los. Mogen we iemand wel toewensen om "gelukkig" te worden? Boeiend geschreven, met veel humor, aparte oplossingen voor problemen en pakkende zinnen. Ik geef het 5 sterren.

Meer recensies van marjo